torsdag 29 januari 2015

Nilla Nielsen - Destination Unknown

Stort grattis till finaste Nilla Nielsen som fyller år idag.

Nilla är Sveriges bästa sångerska och en av mina bästa vänner. Hon skriver otroligt bra låttexter och har en helt fantastisk sångröst. Jag har sett över 90 livespelningar med Nilla. När hon är riktigt inspirerad och har en bra publik kan det bli helt magiskt. Som med andra riktigt bra liveartister är det egentligen svårt att beskriva - man måste vara på plats.

Första gången jag pratade med Nilla var våren 2010 när jag skulle köpa en av hennes skivor. Hon hade då släppt 2 på CD så jag frågade vilken som var bäst - "det vet väl inte jag - jag gillar ju båda" blev svaret... jag köpte såklart båda.

Första gången jag såg henne live med sitt eget band var på Ölhallen i Karlshamn sommaren 2010. Då höll vi på att lära känna varandra och pratade en lång stund efteråt.

Sommaren 2011 såg jag Nilla rocka loss ordentligt på Helsingborgsfestivalen. Musik vid Immeln 2012 och Landskronakarnevalen 2013 är ett par andra spelningar med sitt band som var grymt bra.

De bästa duospelningarna har varit releasespelningen på Engelen/Kolingen i Stockholm 2012 och The Tivoli i Helsingborg 2013 (båda gångerna spelade Nilla tillsammans med Jon Jarnsäter).

Några av de mest magiska ögonblicken har dock varit solo. I april 2013 åkte Nilla och jag till Vaerlöse i Danmark där hon spelade på Galaksen. Det var knäpptyst när hon sjöng och stora applåder mellan låtarna. Jag har sällan sett Nilla så sprudlande glad efter ett gig. Jag har många roliga bilder från den dagen.

Samma känsla var det på Nilsson's i Ängelholm 2013, i en fullsatt Mariakyrka under Helsingborgsfestivalen 2013 och på Mojo Blues Bar i Köpenhamn i somras.

En annan spelning som sticker ut är på Jernberghska Krogen i Eskilstuna hösten 2012. Nilla hade en miniturné som gick till Jönköping-Sollentuna-Eskilstuna-Sollentuna. Jag fick agera turnéledare, roadie, fotograf och chaufför. Giget i Eskilstuna var något alldeles extra. Det började med att någon slags obskyr konstutställning och sedan spelade Nilla ett långt set med sina egna härliga låtar. Därefter tog hon en kort paus och började igen. Publiken var inte jättestor, men oj vad de älskade vad de hörde. Och sedan bjöd Nilla in dem att börja önska låtar. Publiken önskade och Nilla sjöng låt efter låt efter låt. Det slutade inte förrän hon spelat i 4,5 timmar (ändå ville folk bara höra ännu mer). Då ska man komma ihåg att hon spelat 2,5 timmar tidigare på dagen i Sollentuna. Hon sjöng alltså mer än 7 timmar den dagen... Och nästa dag var det dags för ny spelning.

Bäst av alla konserter är dock när 200 personer kom för att se releasespelningen för albumet Så nära vid stranden på Pålsjö Krog i Helsingborg sommaren 2012. Det var en härlig sommardag och inte ens ett strömavbrott kunde störa Nilla och hennes band från att göra en sanslöst bra spelning denna kväll. Först spelade de hela Så nära från början till slut. Därefter följde en rad av Nillas andra mästerverk. Det är en konsert som sitter kvar i minnet för evigt.

Nilla är som sagt en fantastisk sångerska, men hon är också en underbar vän. Det är en vacker, begåvad, rolig, smart, glad och engagerad tjej. Hon lyssnade, stöttade och pushade när jag mådde dåligt och behövde det som mest. Det kommer jag aldrig att glömma. För att inte tala om alla de gånger vi skrattat, druckit vin, skojat, spelat pingis, diskuterat, haft efterfest med whisky och brie-ost och allt annat kul som hänt de senaste åren.

Jag hjälper Nilla med promotion och mycket annat. Det jag får tillbaka är sånt som inte kan köpas för pengar. Förutom alla upplevelser och vänskap finns det en sak som alltid gör mig glad. Det är när Nilla säger "har du hört den här" och spelar en av sina egna låtar som jag aldrig hört tidigare (den kan vara nyskriven eller en av de rariteter hon inte gett ut på skiva). Det hände senast för en vecka sedan när jag var och hälsade på i Helsingborg. På kvällen kom helt plötsligt "har du hört The Mountain?" - nej svarar jag - och så får jag höra en grymt bra låt för första gången. Jag njuter med ett stort leende på läpparna. Nedan en grym låt jag hoppas kommer att finnas med på den kommande rockplattan - Destination Unknown.

Nilla, jag önskar dig en strålande födelsedag - du är helt unik i ordets allra finaste bemärkelse!!! STOR KRAM!!!


Inga kommentarer: