fredag 26 mars 2010

Eldkvarn i Västervik

Ikväll såg jag Eldkvarn live på Bryggaren i Västervik. Det var en riktigt bra konsert - den bästa jag sett med Eldkvarn.

Jag har tidigare sett Eldkvarn live 1998 i Karlskrona och dessutom Plura & Carla Jonsson 1989 i Christinehof.

Eldkvarn började med att spela den lysande Alice och höll sedan på i drygt 1,5 timmar tills man avslutade med Pojkar pojkar pojkar (bästa låten under kvällen).

Kvaliteten på låtarna är ganska blandat - från kanonbra till några ganska dåliga, men överlag var det klart bättre än väntat. Kul att dessutom höra flera ganska nya låtar som är riktigt bra.

Före konserten mötte jag Plura på stan och då trodde jag nästan han var full eftersom han kom lite halvsnubblande, men det var nog en tillfällighet för under konserten var han i mycket bra form.

Bästa låtarna under kvällen var Alice, Somliga går med trasiga skor, Hunger Hotell, Kärlekens tunga, Inget bra för mig själv och Pojkar pojkar pojkar.

Låtar som spelades (ej alla)
Alice
Somliga går med trasiga skor (se videoklipp nedan)
Ett hus på stranden
Fulla för kärlekens skull
Barn av sommarnatten
En ledig man
Småstadskväll (se videoklipp nedan)
Hunger Hotell
Kärlekens tunga (se videoklipp nedan)
Be-bop-a-lula-land
Blues för Bodil Malmsten
Lilla Sofie
Inget bra för mig själv
Pojkar, pojkar, pojkar (se videoklipp nedan)

Eldkvarn
Plura Jonsson (Sång & gitarr)
Carla Jonsson (Gitarr & sång)
Tony Thorén (Bas)
Werner Modiggård (Trummor & kör)
Claes von Heijne (Piano, synthesizer, blockflöjt & kör)

Dessutom hade Eldkvarn hjälp av Ove Karlsson på trumpet under ett par av låtarna.

Videoklipp med Somliga går med trasiga skor



Videoklipp med Småstadskväll



Videoklipp med Kärlekens tunga



Videoklipp med Pojkar pojkar pojkar

Inga kommentarer: