söndag 25 juli 2010

Dan Hylander & Orkester i Kristianstad

Igår såg jag åter Sveriges bästa band - Dan Hylander & Janne Bark Band. Denna gång på Stortorget i Kristianstad tillsammans med Magnus och Camilla (och massor av andra). Detta var min 5:e Hylanderkonsert i år - och det kommer fler.

Tyvärr försenades spelningen en hel del pga strul med ljudet. Arrangören av Kristianstaddagarna borde ha lite mer tid mellan de olika framträdandena på samma scen, då det var likadant strul för Local Heroes, som var på scen före Dan Hylander. Strulet gjorde att ett antal låtar fick strykas eftersom sluttiden skulle hållas.

Som tidigare inleds konserten med den magnifika Bella notte, som är en av Dan Hylanders absolut bästa. Den följs av ytterligare en klassiker - 21/3 med munspelssolon av Jannike Stenlund.

Lite senare kommer Bara en man av "lokalförmågan" Janne Bark (som bor i Kristianstad) och sedan den härliga Higher ground från vackra Nilla Nielsens nya skiva med samma namn.


Avslutningen av konserten är lysande (Du är det vackraste, Solregn, Svart kaffe, Skuggor i skymningen, Farväl till Katalonien och Willin').

Det var ännu en kanonspelning. Dan och resten av bandet är precis lika bra som under vårturnén (dvs bäst i Sverige). Närmast kan de ses på Sommarrock i Svedala på lördag. Janne Bark har dock fått lite kompledigt för ett par veckors turnerande med Ulf Lundell (jag ska se dem på onsdag på Kronovalls Slott utanför Tomelilla). Raj Montana Bands David Carlson spelar gitarr istället för Bark under dessa veckor (och det får man väl säga är en hyfsad ersättare...).

Efter konserten pratar jag lite med Nilla Nielsen och köper hennes nya skiva - Higher ground. Jag lyssnar igenom denna på vägen tillbaka mot Tomelilla. Det kommer en liten recension så småningom som utlovat Nilla, men att ha hört den en gång låter det mycket bra.






Setlista
1. Bella notte
2. 21/3
3. Mamma tro mig
4. Och allt jag rymmer
5. Bara en man
6. Higher ground
7. Älskade främling
8. Mitt i livet
9. Du är det vackraste
10. Solregn
11. Svart kaffe
12. Skuggor i skymningen
13. Farväl till Katalonien
14. Willin’

Dan Hylander & Janne Bark Band
Dan Hylander (Sång & gitarr)
Janne Bark (Gitarr & sång)
Nilla Nielsen (Gitarr, slagverk & sång)
Jannike Stenlund (Fiol, munspel, slagverk & sång)
Johan Hängsel (Trummor & sång)
Tomas Pettersson (Klaviatur & sång)
Bobby Djordjevic (Bas & sång)

Videoklipp med Bella notte



Videoklipp med Skuggor i skymningen

Inga kommentarer: