lördag 20 september 2008

Ballygarrets i Kalmar

Jag såg The Ballygarrets på Söderports Café i Kalmar. Förra gången var i december. Johan Israelsson är inte bara en bra pingisspelare (som tyvärr vinner mot mig alltsom oftast på träningarna) - han är dessutom en jäkel på fiol.

The Ballygarrets spelar irländsk musik med många covers av Pogues och Wild Rover. Pogues har alltid varit ett av mina riktiga favoritband och jag har sett dem 3 gånger. Wild Rover i sin tur översatte flera Pogues-låtar till svenska (nåja småländska från Hultsfredtrakten i varje fall).

Jag tycker Ballygarrets är skitbra och hoppas få se dem många gånger framöver. De spelar många riktigt bra låtar, men allra bäst är If I should fall from grace with god / Storgädda. Andra höjdare är Illevik, Liven, Whiskey in the jar och Road to Athy (som de körde 2 gånger).

Låtar (alla)
1. Wild rover
2. Illevik
3. Star of county down
4. Whiskey in the jar
5. Potpuree 1
6. Road to Clady
7. Mountain dew
8. Chandliers shop
9. Rattlin’ bog
10. Road to Athy
11. Liven
12. Dirty old town
13. If I should fall from grace with god / Storgädda
14. Hultsfre’marken
15. All for me grogg
16. Oh Susanna
17. What should we do with the drunken sailor
18. Potpuree 2
19. Molly Malone
20. Road to Athy (se videoklipp nedan)

The Ballygarrets
Johan Malmström, sång
Johan Israelsson, fiol & sång
Pär Israelsson, gitarr & sång
Jörgen Sjöwall, trummor
Rikard Ekström, bas & sång

Se videoklipp med Road to Athy nedan:



Inga kommentarer: