torsdag 2 februari 2012

Ännu en fantastisk konsert med Rainmakers - i Skien

Jag hade nätt och jämnt hämtat mig efter torsdagens suveräna konsert med Rainmakers i Oslo innan jag åkte tåg/buss till Skien där man fick pulsa runt lite i snömodden. På fredagskvällen var det dags för en ny rock'n'roll-explosion när Rainmakers rockade loss på Parkbiografen.

Jag har lite svårt att beskriva hur mycket jag älskar detta rockband från Kansas City. Rainmakers är så otroligt bra att man får rysningar.

Konserten öppnar precis lika bra som dagen före - i synnerhet Snakedance, Downstream och Reckoning day sätter den höga standarden. Missouri girl och Given time från senaste plattan är också riktigt bra.

Information är kanske kvällens allra bästa låt. Pat Tomek är lika mäktig som Mighty Max Weinberg på trummorna och tillsammans med Bob Walkenhorst, Rich Ruth och Jeff Porter får de nästan taket att lyfta.

Shiny shiny är en annan fantastisk låt. Min blogg är döpt efter en låtrad i denna kanonlåt "Some things are classic, some things are just old".

Denna konsert är om möjligt ännu bättre än i Oslo. Det är ett sagolikt tryck konserten igenom. Rich Ruth är så cool att se på scen och han låter även publiken hjälpa till när han sträcker basen mot oss som står längst fram.

Drinkin' on the job bjuder på spelglädje som få andra låtar och I talk with my hands är en grym upplevelse.

Publiken jublar till öset i Johnny Reb och denna kväll blir det t o m ett tredje extranummer med en lysande cover av Elvis-låten Burning love.

Stort tack för ännu en makalös rock'n'roll-konsert. Detta slår det mesta jag varit med om. Eddie filmar alla Rainmakers spelningar under turnén och jag hoppas verkligen det kommer en live-DVD/CD så småningom.

Även denna kväll får jag chansen att prata lite med bandet. Rich Ruth tycker konserten i Skien slog Oslo. Det är extra kul när Jeff Porter kommer fram och kramar om mig "Peter Hemgard, Peter Hemgard". Det här är ett av världens absolut bästa band och dessutom några mycket trevliga personer.

Dagen efter är det dags att åka hem till Sverige igen (via Köpenhamn). En resa som tar lååång tid, men det tar man gärna efter 2 sådana fantastiska konserter.




Rainmakers
Bob Walkenhorst (Sång, gitarr, munspel, trumma)
Jeff Porter (Gitarr & sång)
Rich Ruth (Bas & sång)
Pat Tomek (Trummor & sång)




The wages of sin




Information




The Lakeview man




Rockin' at the T-dance




Drinkin' on the job




Johnny Reb




Burning love

Inga kommentarer: