måndag 25 oktober 2010

Mycket bra spelning med Janne Bark & Dan Hylander i Sölvesborg

I lördags var det dags för den ganska omtalade spelningen med Janne Bark och hans hemliga gäst på Rundella i Sölvesborg. Det hade varit många spekulationer i olika tidningar om vem denne gäst skulle bli. Det blev förstås Dan Hylander som presenterades och de båda bjöd på en mycket bra spelning denna lördagskväll på Rundella i Sölvesborg.

De ca 80 biljetterna såldes slut redan första dagen och jag visste inte så sent som 19.45 om jag skulle lyckas komma in eller inte. Då ringde dagens hjälte Stefan Nilsson och berättade att han fixat så att jag stod med på gästlistan - stort tack till Stefan.









Hylander & Bark började med en bra cover på låten Willin', som man annars brukar avsluta med. Därefter kom många bra låtar som Bella notte, 21/3, Farväl till Katalonien, I hemlighet, Solregn och Janne Barks låt Bara en man.


Som alltid med Dan Hylander var det mycket humor under spelningen. Roligast var kommentarerna kring singeln Du är det vackraste som släpptes i våras med Raj Montana Band. Dan berättade om planerna på en turné med RMB, men att dessa inte blev av pga "en electropopduo från Halmstad ledda av Per Gessle satte käppar i hjulet med sin återförening". Då startade han sitt nya band "Orkester" istället - och de är ju faktiskt ännu bättre.

Trots att det inte var så stor publik blev det rejält tryck på slutet - framförallt under låtarna Svart kaffe, Skuggor i skymningen och Vykort vykort.

Efter spelningen åkte Janne Bark hem till Kristianstad medan jag, Stefan och Dan Hylander åkte hem till Stefans bror Mattias för efterfest. Medan de andra drack någon fin konjak fick jag, min stackare, hålla till godo med en lite mindre exklusiv Loka ;) Nåja, det var en mycket kul efterfest i alla fall.

Dan spelade några låtklipp för oss från den kommande plattan, som de senaste veckorna spelats in i Kristianopel tillsammans med den eminenta Orkestern (Dan Hylander, Janne Bark, Nilla Nielsen, Jannike Stenlund, Johan Hängsel, Tomas Pettersson och Bobby Djordjevic). Det var iofs inte den riktiga texten på låtarna, men musiken lät ju jäkligt bra. Det blir rock'n'roll :)

Det blev många galna historier under efterfesten - allt från SAS avoga inställning till gitarrer till när Iggy Pop trodde att Dan Hylander var Alice Cooper :))

När klockan blivit sen skulle jag skjutsa Dan till Jägaretorpet i Bromölla. Till Bromölla var det inget problem, men den lite väl knapphänta vägbeskrivningen (typ - sen ligger det där) gjorde att vi åkte fram och tillbaka lite i/kring Bromölla. Efter 2 samtal till Eniro fick vi i alla fall en ungefärlig plats för Jägaretorpet vid rondellen strax utanför Bromölla. När vi närmar oss denna mörka och regniga natt ser jag plötsligt ett tak bakom en vall. Då utbrister den annars halvsovande rockstjärnan "hääär är det ju". Efter att ha lämnat av Dan och hans gitarrer åkte jag tillbaka mot Magnus & Camillas sommarstuga i Norje. Jag kände inte riktigt för den utlovade groggen klockan halv fyra på natten, utan istället blev det ett glas Coca Cola och sedan direkt i säng. Vid halv nio dagen efter väcks jag av min härliga, pratglada guddotter Julia. Ju mer hennes mamma försökte få henne tyst, ju mer babblade hon :))

Setlista (ej alla)
Willin’
Bella notte
21/3
Farväl till Katalonien
Mamma tro mig
Bara en man
I hemlighet
Varje gång hon går förbi
Du är det vackraste
Brinner än
Solregn
Svart kaffe
Skuggor i skymningen
Vykort vykort

Dan Hylander & Janne Bark
Dan Hylander (Sång & gitarr)
Janne Bark (Gitarr & sång)

Videoklipp med Bella notte



Videoklipp med Farväl till Katalonien



Videoklipp med Brinner än

Inga kommentarer: