onsdag 6 april 2011

Soundcheck med Rainmakers i Drammen - vilken upplevelse

Efter Rainmakers konsert i Oslo bjöd turnéledaren Stian Omland in mig till soundchecket med The Rainmakers dagen efter på Union Scene i Drammen. Jag blev väldigt glad och självklart dök jag upp på eftermiddagen.

Det var kul att lära känna ett par nya norska vänner lite grann, Eddie och Oyvinn, som liksom jag var inbjudna. Vi är alla 3 stora fans av The Rainmakers. Eddie har filmat många av de bästa YouTube-klippen som finns från årets Norge-turné. Det var också väldigt roligt att prata lite med Bob, Pat, Rich och Jeff. Rainmakers har alltid varit ett av mina största favoritband.




I slutet av soundchecket fick vi höra några mer eller mindre hela låtar; bl a Downstream och Half a horse a piece (den senare spelades för första gången sedan inspelningen till den nya skivan).

När vi trodde det hela var slut bad sångaren Bob Walkenhorst oss plötsligt att följa med runt bakom scenen. I den tomma restaurangen tog han fram några stolar och bad oss slå oss ned. Han hade med sig sin opluggade elgitarr och börjar spela en av mina allra största favoritlåtar - Greatest night of my life.


Detta är den låt jag mer än någon annan önskade att få höra när jag åkte till Norge. Rainmakers spelade den inte under någon av konserterna, även Bob Walkenhorst själv gör den ytterst sällan live. Istället får man höra den så här exklusivt. Det är svårt att beskriva känslan man hade - det var nästan lite overkligt. Jag satt och rös hela tiden...

Stort tack till Stian och The Rainmakers för denna upplevelse.


En verklig exklusiv upplevelse: Greatest night of my life




Från soundchecket: Downstream

Inga kommentarer: