fredag 29 juli 2011

Kanonbra konsert med Nilla Nielsen i Vallåkra

I lördags såg jag, Patrik och Anette en kanonbra konsert med den fantastiska sångerskan Nilla Nielsen på Wallåkra Stenkärlsfabrik där hon spelade tillsammans med den duktige gitarristen Jokke Pettersson.

Jag såg 2 fullständigt lysande spelningar med Nilla Nielsen förra året i Karlshamn och hade verkligen sett fram emot lördagens konsert. Jag skulle inte bli besviken - det var en ny fullträff!

Nilla har en helt underbar sångröst och den värme och glädje hon utstrålar på scenen gjorde att det blev en otroligt mysig kväll i grytan vid Wallåkra Stenkärlsfabrik (trots att vädret kunde varit bättre).

Kvällens setlista var en blandning av Nillas egna låtar och en rad mycket bra covers.

Nilla öppnade med The girl you used to know. Det är en av Nilla Nielsens absolut bästa låtar. En tidig låt som hon skrev till sin pappa. I början av kvällen kommer även flera av hennes bästa - Higher ground (som jag tycker är årets låt 2010 - av alla artister) och Not ready.

Nilla har mycket bra musiksmak och det kommer under första halvan av konserten även många bra covers. Bäst av dessa är Baby can I hold you, som jag tycker Nilla t o m gör bättre än originalartisten Tracy Chapman (som är en mina favoritsångerskor). Andra bra covers är Ironic (Alanis Morisette), Wonderful tonight (Eric Clapton), I still haven't found what I'm looking for och One (U2).

Nilla hälsar på scen mig välkommen som kvällens mest långväga gäst. Stort tack, Nilla. Du anar inte hur sådant värmer att få höra!

Nillas egna låtar Goldfish in a bowl (som finns med i filmen Hata Göteborg), You should know by now och den lysande Snow leopard kommer också före pausen. Nilla bevisar verkligen vilken otrolig låtskrivare hon är på Snow leopard. Det finns flera textrader i denna som jag bara häpnar över. Det är ren poesi!

I pausen pratade jag lite med denna vackra, härliga tjej från Helsingborg. Nilla var mycket glad över att spela sin egen musik i Vallåkra och såg även fram emot Helsingborgsfestivalen där hon dels spelar med hela sitt band på fredag, men även i VIP-tältet torsdag-lördag.

Direkt efter pausen kom en ny kanonlåt - Ain't got much som är en sång med önskan att göra världen bättre. Sedan några riktigt bra covers - One of us (Joan Osborne), What's up (4 Non Blondes), Knockin' on heaven's door (Bob Dylan) och Free fallin' (Tom Petty).

Jokke Pettersson visar att han inte bara är en bra gitarrist, utan även en bra sångare - i covern av Led Zeppelins Stairway to heaven.

Nilla lät publiken önska många låtar under kvällen. Jag bad henne spela Bite me, men den önskningen gick inte hem. Nilla skrattade och sa att det nog bara är hennes största fans som känner till den heavy metal-låten (inte ens gitarristen Jokke hade hört den). Bite me finns inte med på någon av Nillas skivor, men det finns en bra video med den på YouTube. Den passar säkert också bättre med ett helt band så jag får fortsätta hoppas...

Min andra önskning gick bättre. På slutet spelade Nilla Salt, som är en av få låtar hon skrivit på svenska. Jag tycker det är en lysande låt och förhoppningsvis kommer ännu fler låtar på svenska på nästa album.

På slutet kommer flera mycket bra Nilla-låtar; den fina Head over heels, The UFO song och Higher ground (som spelas för andra gången). När hela spelningen egentligen är över kommer en sista publik-önskan. Nilla och Jokke tar på sig gitarrerna och spelar Found you innan denna fina musikkväll är över.

Efter konserten pratar jag lite mer med Nilla och glömmer pinsamt nog nästan att betala skivan jag köpte åt Patrik och Anette, som var väldigt generösa och bjöd på allt annat. Jättekul att träffa er igen - det var alldeles för länge sedan sist.

Till nästa gång är det bara en liten förändring jag hoppas Nilla funderar på. Även om hon gör fantastiska covers av andras låtar hoppas jag hon drar ner antalet något till förmån för sina egna låtar. Nilla Nielsen har gjort så otroligt många bra låtar att publiken borde ges ännu större chans att höra fler av dessa live. Du en enastående sångerska och låtskrivare Nilla!!!

Och som en tanke... Nilla Nielsen spelar på Partyscenen under Helsingborgsfestivalen idag kl. 17.30-18.30. Då har Nilla hela sitt band med sig. Idag blir det inga covers utan endast "Nilla-låtar" - härligt! Kom och lyssna på Sveriges bästa sångerska! Det ska jag göra :)

Setlista (ej rätt ordning)
1. The girl you used to know
2. Hallelujah (cover av Leonard Cohen)
3. Higher ground
4. Not ready
5. Baby can I hold you (Tracy Chapman)
6. Fields of gold (Sting)
7. I still haven’t found what I’m looking for (U2)
8. Ironic (Alanis Morissette)
9. Wonderful tonight (Eric Clapton)
10. Mercedes Benz (Janis Joplin)
11. Goldfish in a bowl
12. That’s alright mama (Elvis Presley)
13. Be mine (Robyn)
14. You should know by now
15. One (U2)
16. Snow leopard
17. Hotel California (Eagles)
18. Ain’t got much
19. One of us (Joan Osborne)
20. What’s up (4 Non Blondes)
21. Free fallin’ (Tom Petty)
22. Head over heels
23. The UFO song (the Guinea pig song)
24. Me and Bobby McGhee (Janis Joplin)
25. Help me make it through the night (Elvis Presley)
26. No woman no cry (Bob Marley)
27. Stairway to heaven (Led Zeppelin - Jokke sjöng)
28. Knockin’ on heaven’s door (Bob Dylan)
29. Fix you (Coldplay)
30. I’m on fire (Bruce Springsteen)
31. Salt
32. Fever (Elvis Presley)
33. Higher ground
34. Found you

Band
Nilla Nielsen (Sång, gitarr & munspel)
Jokke Pettersson (Gitarr & sång)


Not ready




Wonderful tonight




Mercedes Benz




Goldfish in a bowl




Snow leopard




Ain't got much




Salt (då var det mörkt ute...)

Inga kommentarer: