söndag 19 juni 2011

Ozzy Osbourne på SRF i Norje

När Sweden Rock Festival presenterade Ozzy Osbourne som huvudakt blev jag ganska glad. Jag har aldrig sett Ozzy live tidigare och även om han inte är någon stor favorit direkt, tycker jag ändå han är en ganska bra sångare som har en hel del bra låtar - både som soloartist och från tiden med Black Sabbath.

Det lilla jag sett av Ozzy de senaste åren på TV gjorde dock att jag inte hade några större förväntningar. Jag tycker han verkat gammal och trött, men ack vad jag bedrog mig. Ozzy var i strålande form, han sjöng kanonbra och hoppade/sprang fram och tillbaka spelningen igenom. Det var en stor positiv överraskning.

Ett par låtar in kommer Mr Crowley, Goodbye to romance och Bark at the moon, som alla är mycket bra. Efter ett långt och hemskt gitarr- och trumsolo (det enda negativa i spelningen) får vi en helt lysande version av Iron man - vilken allsång!!!

Efter ett par låtar drar Ozzy fram en slang och sprutar skum över publiken, vakterna och sig själv. Personalen som ska torka scenen får sig också en rejäl dusch :) Gång på gång uppmanar Ozzy publiken att skrika och sjunga - vi fick höra "I can't hear you" och "Louder" många gånger.

Avslutningen med Crazy train, Mama I'm coming home (ännu en mäktig allsång) och Paranoid är också helt suverän.

"The prince of darkness" kan än. Ozzy Osbourne var kanonbra!

Setlista
1. I don’t know
2. Suicide solution
3. Mr Crowley
4. Goodbye to romance
5. Bark at the moon
6. Road to nowhere
7. Shot in the dark
8. Rat salad
9. Iron man
10. Fairies wear boots
11. I don’t want to change the world
12. Crazy train
13. Mama, I’m coming home
14. Paranoid

Ozzy Osbourne
Ozzy Osbourne (Sång)
Gus G (Gitarr)
Rob “Blasko” Nicholson (Bas)
Adam Wakeman (Klaviatur & gitarr)
Tommy Clufetos (Trummor & slagverk)

Bark at the moon




Iron man




Paranoid

Inga kommentarer: