tisdag 2 november 2010

Fantastisk spelning av Nilla Nielsen i Karlshamn

I fredags var jag på Compagniet i Karlshamn för att åter se en konsert med den söta skånskan Nilla Nielsen, som var ”förband” åt Dan Reed. Denna gång var även Magnus, Camilla och Stefan på plats. Det var andra gången jag såg Nilla live och precis som den första var det en helt lysande spelning.

Förra gången jag såg Nilla hade hon ett helt band med sig - denna gång var det bara Nilla och hennes duktige gitarrist Jokke Pettersson. Förra gången var det en blandning mellan egna låtar och covers - denna gång sjöng Nilla bara egna låtar. Även om hon gör några grymt bra covers föredrar jag när Nilla spelar sina egna låtar. Hon är en mycket bra låtskrivare och en helt fantastisk sångerska.




Nilla började spelningen med den första låt hon skrev - The girl you used to know - som är en av hennes absolut bästa, men samtidigt mycket sorgsen om saknaden efter sin pappa. Därefter kommer den vackra Sima och sedan Snow leopard som också är grymt bra.

Jag hjälpte Nilla att filma åt henne under spelningen och hon var snäll nog att lägga till The UFO song (the Guinea pig song) till setlistan för min skull. Stort tack Nilla - du och Jokke gjorde en suverän version av ”UFO-låten”. Denna låt är också ett exempel på Nillas engagemang mot djurförsök och i miljöfrågor. Senast igår kom ett tips på Facebook från Nilla om dokumentären The Cove som ikväll sänds på SvT 1 kl. 22.00 och handlar om hur japanska fiskare slaktar tusentals delfiner i en vik som tidigare varit hemlig. The Cove vann i år en Oscar som bästa dokumentärfilm.

I mitten av spelningen kommer flera av kvällens bästa låtar - t ex Not ready och Ain’t got much. Avslutningen med Head over heels och Higher ground är magnifik.

Även om Nillas spelning bara är 12 sånger lång så är den helt lysande. Den finns inte en dålig låt och jag blir bara mer och mer imponerad av denna vackra tjej från Helsingborg med en helt underbar sångröst. Det är för mig en gåta att inte fler upptäckt Nillas begåvning. Hon borde vara en av Sveriges största artister.

Den 13 november kommer Nilla Nielsen åter att vara ”förband” åt Dan Reed, denna gång på The Tivoli i Helsingborg. Tyvärr missar jag själv denna spelning, men jag rekommenderar verkligen alla er som har möjlighet att ta chansen att se Sveriges bästa sångerska (dessutom är ju inte Dan Reed så dålig han heller).

Det var otroligt kul att träffa Nilla igen. Det är en glad och rolig tjej som bl a berättade om att hon blivit inbjuden till en festival i Amsterdam om några veckor för sin video till låten Just dance som är helt inspelad under vatten! Jag har tidigare skrivit att Nilla Nielsens nya skiva Higher ground är årets bästa svenska skiva. Det tycker jag fortfarande (ja inte bara svenska förresten - det är helt enkelt årets bästa skiva alla kategorier). Jag är glad att fler gillar den - häromveckan blev Higher ground utsedd till veckans album i en tysk radiokanal. Kanske kan detta vara början till en internationell framgång - det är Nilla Nielsen helt klart värd.

Såväl Higher ground som Nilla Nielsens tidigare album Redemption sky och Shellshocked kan köpas hos t ex CDON eller Ginza - eller på Nillas egen hemsida.

Setlista
1. The girl you used to know
2. Sima
3. Snow leopard
4. Man from the north
5. Goldfish in a bowl
6. The UFO song (the Guinea pig song)
7. Not ready
8. Ain’t got much
9. Blood money
10. Found you
11. Head over heels
12. Higher ground

Band
Nilla Nielsen (Sång, gitarr & munspel)
Jokke Pettersson (Gitarr & sång)

Video av The girl you used to know




Video av The UFO song (the Guinea pig song)

Inga kommentarer: