onsdag 10 augusti 2011

Magisk konsert i ösregn med Dan Hylander & Orkester i Malmö

I lördags var jag och Maria på St Gertrud i Malmö för att se Dan Hylander & Orkester. Regnet öste ner och jag har inte varit så blöt på en konsert på 20 år, men herregud vad kul det var. Alltid kul att prata med Stefan som ständigt har nya historier och gör allt för att stämningen ska vara på topp.

Som tidigare var Svante Karlsson och Jannike Stenlund förband. Förutom sina egna låtar överraskade Svante en förvånad Jannike med att säga nu ska vi spela en Guns n'Roses-låt. Jannike var totalt oförberedd, men tillsammans gjorde de en mycket bra cover av Don't cry. Det var en njutning att höra Jannike göra Slash gitarrsolo på fiol.

Jag vill redan nu säga att jag aldrig någonsin kommer att lita på klart.se igen. Den jäkla vädersajten sa eventuellt någon lätt regnskur under en timme, men annars uppehåll hela kvällen - i helvete heller. När Svante och Jannike var klara öppnade himlen sig och regnet öste ner. Min regnjacka låg kvar i bagageluckan på bilen och huvtröjan blev bara blötare och blötare.

En stund senare gick Dan Hylander & Orkester på scen. De öppnade i ett rasande tempo med Förr var det värre än nu, 21/3 och Bella notte. Det var kul att höra att Du är det vackraste kommit tillbaka på setlistan.

Jannike Stenlund sjöng Tomorrow can wait, Janne Bark sjöng Bara en man och Nilla Nielsen sjöng Higher ground. Alla tre var mycket bra och de fick massor av applåder.

Andra halvan av konserten var helt fenomenal. Vädret blev bara sämre och sämre medan bandet blev bättre och bättre. Jag tror aldrig jag hört Farväl till Katalonien så bra som denna kväll - vilken allsång!

Solregn, Aldrig för sent att bli ung, Svart kaffe och Skuggor i skymningen var också helt lysande.

Bandet gick aldrig av scen, men tog en minuts paus före extranumren... Höst, Vykort vykort och Willin' satte punkt för en lysande och mycket kul konsert.

Jag har sett många konserter i dåligt väder genom åren och det är alltid intressant att se hur artisterna hanterar detta. Många blir lite avslagna och gör en sämre spelning medan andra gör allt för att publiken ska glömma vädret och då kan konserten bli helt magisk. Det var oerhört kul att se att Dan Hylander & Orkester tillhör de senare. Dan själv var helt fenomenal denna kväll. Jag har nästan aldrig sett honom bättre (och då är det min 21:a Hylander-konsert). Resten av Orkestern var inte sämre - Janne, Nilla, Jannike, Johan, Bobby och Tomas gjorde alla en kanonspelning. Ni fick oss att glömma ösregnet och ha hur jäkla kul som helst. Tack!!!

Jag hann prata lite kort med Nilla, Jannike, Johan och Svante innan vi åkte hemåt. Jag lovar, min tröja hade inte varit blötare om jag badat i kanalen (det tog 3 dygn för den att torka). Senast jag var så här blöt efter en konsert var 1991 när jag såg Bryan Adams och ZZ Top i Köpenhamn. Till skillnad från den gången (där jag ändå hade skinnjacka, som färgade av sig och förstörde den vita Pogues-tröjan jag hade under) slapp vi denna gång övernatta dyngsura på flygbåtsterminalen i Köpenhamn...


Dan Hylander & Orkester
Dan Hylander (Sång & gitarr)
Nilla Nielsen (Gitarr, slagverk & sång)
Jannike Stenlund (Fiol, munspel, slagverk & sång)
Janne Bark (Gitarr & sång)
Bobby Djordjevic (Bas & sång)
Johan Hängsel (Trummor & sång)
Tomas Pettersson (Klaviatur & sång)

Svante Karlsson & Jannike Stenlund - Don't cry




Dan Hylander & Orkester - Du är det vackraste




Dan Hylander & Orkester - Solregn

Inga kommentarer: