söndag 8 maj 2011

Dan Hylander & Orkester i Örebro

I fredags-lördags var jag på en stor konferens i Karlstad, men när de andra gick till fredagkvällens bankett åkte jag till Örebro. I och med detta slapp jag lyssna på Sven-Ingvars och fick istället ännu en konsert med Dan Hylander & Orkester. Rock'n'roll istället för dansbandsmög - bättre val kan man knappast göra...

Det var en ganska sen klubbspelning på Prisma i Örebro. Detta gjorde bl a att den var lite kortare än normalt. Ljudet var också lite slamrigt i början (åtminstone på ena sidan därifrån jag stod), men efterhand blev spelningen bättre och bättre.

Aldrig för sent att bli ung från nya plattan "Den försenade mannen" var kvällens bästa låt - då var det riktigt bra tryck. Lika bra var Janne Barks låt Bara en man - jäklar vilket det ös det var. Även Farväl till Katalonien, Solregn och Skuggor i skymningen var mycket bra - liksom Jannike Stenlunds Tomorrow can wait.

Tomas Pettersson var på hemmaplan och både han och övriga i Orkestern lirade mycket bra. Allra bäst under denna kväll var dock Janne Bark - han var helt lysande. Sveriges bästa gitarrist!

Nilla Nielsen var tyvärr sjuk och jag tycker hon saknades rejält - speciellt under en låt som Riberalta. Trots kort varsel vikarierade Caroline Melin med den äran, men det blir ändå inte samma sak som när hela ordinarie bandet är på scen.

Det var en bra spelning och hyfsat mycket publik (många av de äldre gick dock i förtid). I slutet sågs även hockeylegenden Bengt-Åke Gustafsson digga till Svart kaffe m fl.

Jag hann prata lite med Jannike, Johan och Svante (som åter var förband) innan jag åkte de dryga 10 milen tillbaka till Karlstad. Gick och la mig kl. 03 och var inte helt nöjd att klockan ringde 07.30 morgonen därpå för tidigt arbete...

Nu hoppas jag att alla i bandet är friska och att det blir en riktig kanonspelning på tisdag i Stockholm (en konsert som varit framflyttad från i höstas).

Setlista
1. Förr var det värre än nu
2. 21/3
3. Bella notte
4. Mamma tro mig
5. Riberalta
6. Vänta på att dö
7. Tomorrow can wait
8. Bara en man
9. Farväl till Katalonien
10. Solregn
11. Aldrig för sent att bli ung
12. Svart kaffe
13. Skuggor i skymningen
14. Höst (till Eva så länge jag kan gå)

Dan Hylander & Orkester
Dan Hylander (Sång & gitarr)
Jannike Stenlund (Fiol, munspel & sång)
Janne Bark (Gitarr & sång)
Bobby Djordjevic (Bas & sång)
Johan Hängsel (Trummor & sång)
Tomas Pettersson (Klaviatur & sång)
Caroline Melin (sång)






Jannike Stenlund - Tomorrow can wait




Skuggor i skymningen

Inga kommentarer: