torsdag 7 april 2011

Kanonbra spelning av Dan Hylander & Orkester i Halmstad

I torsdags såg jag min 3:e konsert med Dan Hylander & Orkester på en vecka - i Figarosalen på Halmstad Teater. Det var på nytt en kanonbra spelning, men på ett annat sätt än vad den på KB i Malmö var. På KB stod alla publiken upp hela tiden medan det i Halmstad var sittplatser. Det blir inte samma tryck i konserten, men å andra sidan fanns istället en stor innerlighet, värme och massor av humor.

Halmstad var inte utsålt, men ändå ganska många i publiken. Det var hemmaplan för Svante Karlsson, som tillsammans med Jannike Stenlund är förband på hela turnén. Svante hade många fans i publiken och fick stora applåder.

När Dan Hylander & Orkester inledde var det som tidigare Förr var det värre än nu, 21/3 och Bella notte som direkt satte en hög nivå. Ett par låtar som lyfte ännu mer än tidigare var vackra Riberalta och Vänta på att dö.

Det finns alltid mycket humor och värme på scen när detta band spelar, men jag tror aldrig det varit så många skämt och mellansnack som under denna kväll - och publiken stortrivdes. Ian Wachtmeister, Per Gessle och Andreas Lokko var några av de som det skojades om - för att inte tala om "egna" smeknamn och liknande.

Jannike Stenlund tillägnade Tomorrow can wait till ett fan i publiken och det är nog den bästa version jag hört av denna fina låt. Det var långa applåder efteråt. Även Janne Bark rockiga Bara en man och Nilla Nielsens underbara Higher ground var ett par av konsertens absoluta höjdpunkter och gjorde att den lyfte än mer.

Dan Hylander brukar alltid skämta om fotboll och denna kväll var inget undantag. När de var i Halmstad passade Dan också på: "Dom säger att HBK ska vinna Allsvenskan. Ja, den dagen dom slår Halmia...".

Farväl till Katalonien bjuder på rejäl allsång och även i Solregn och Aldrig för sent att bli ung blir det rejält tryck i spelningen. Både Dan och Janne Bark bjuder på helt grymt gitarrspel.

När Svart kaffe drar igång är det inte längre många som sitter ner - det går bara inte när detta lysande band öser på som mest. Det fortsätter på samma sätt i Skuggor i skymningen och Vykort vykort medan det på slutet också finns lugnare stunder i de suveräna Allt jag är, Höst och avslutningslåten Willin'.

Dagarna före konserten hade Dan gett uttryck för ganska mycket ilska på Facebook och under konserten och när jag pratade med honom efteråt utvecklade han vad detta handlade om. I skottgluggen fanns Christer Björkman, Schlagerfestivalen, SvT och Sveriges Radio: "På Sveriges Radios spellista över de 50 mest spelade låtarna kommer 24 från samma skiva, Schlagerskivan".

Jag håller med honom fullständigt. Tänker man efter lite så blir det hela än mer bisarrt. Varför ska SR så till den milda grad gynna en enda (totalt jävla usel) skiva? 24 låtar är hur mycket som helst. Detta sker på bekostnad av alla andra artister där de flesta har avsevärt bättre musik att bjuda på. Och allt finansieras av våra licenspengar - till skillnad från övriga artister. Det är knappast den här sörjan som kallas Public Service! Jag har inte sett Melodifestivalen på över 25 år och lyssnar nästan aldrig på radio - detta ger mig bara ytterligare ett argument...

Jag hade även denna gång det stora nöjet att prata med Dan, Nilla, Jannike, Bobby och Janne efter konserten. Det förvånade mig lite att det bara var Nilla som visste vem The Rainmakers var (som jag sett 2 gånger live under veckan - i Norge), men de var tyvärr aldrig så stora i Sverige som i vårt grannland. Jag hoppas dock att ett fantastiskt band kanske kan upptäcka ett annat... Janne berättade att han tillsammans med sitt gamla band The Radio (som jag fick erkänna att jag inte kände till) en gång i början av 80-talet spelat med en annan gammal rockhjälte - Gary US Bonds. Riktigt coolt tycker jag :) Och Dan Hylander har ju på sig sitt orm-bälte som han fått av Ian Hunter. Kul att dessa svenska storheter delar med sig av sina historier från när de har spelat med stora utländska artister genom åren.

Tack för ännu en lysande konsert - och lycka till med de kommande. Närmast spelar Dan Hylander & Orkester i Helsingborg (8/4) och Göteborg (9/4). Dessa missar jag, men i Örebro (6/5) och Stockholm (10/5) finns jag åter på plats.

Setlista
1. Förr var det värre än nu
2. 21/3
3. Bella notte
4. Mamma tro mig
5. Riberalta
6. Vänta på att dö
7. Stå upp (och bli räknad med)
8. Se dig om
9. Tomorrow can wait
10. Bara en man
11. Higher ground
12. Farväl till Katalonien
13. Solregn
14. Aldrig för sent att bli ung
15. Svart kaffe
16. Skuggor i skymningen
17. Allt jag är
18. Höst (till Eva så länge jag kan gå)
19. Vykort vykort
20. Willin’

Dan Hylander & Orkester
Dan Hylander (Sång & gitarr)
Nilla Nielsen (Gitarr, slagverk & sång)
Jannike Stenlund (Fiol, munspel, slagverk & sång)
Janne Bark (Gitarr & sång)
Bobby Djordjevic (Bas & sång)
Johan Hängsel (Trummor & sång)
Tomas Pettersson (Klaviatur & sång)


Bra inledning med Förr var det värre än nu




Den fantastiska Farväl till Katalonien tillägnades Zlatan




En av kvällens bästa låtar - Solregn




En ny bra låt - Allt jag är

Inga kommentarer: