fredag 8 mars 2013

50 kanonbra sångerskor

Idag är det Internationella Kvinnodagen. Alltså läge att uppmärksamma några fantastiska sångerskor! Under 50 dagar framåt kommer jag att ha inlägg om dessa lysande sångerskor/band. Här är några av mina favoriter.

Jag blir lite bedrövad ibland när jag ser presentationer över artister på olika musikfestivaler. Ofta är det en stor dominans av manliga artister och lika ofta när någon påpekar detta möts de av argumentet att man ska boka bra artister och inte bry sig om det är män eller kvinnor. Det tycker jag är ett ganska slött sätt att se på saken. Det är väl klart som tusan att man vill att festivaler/spelställen bokar bra artister, men om man inbillar sig att det inte skulle finnas bra kvinnliga artister är man fullständigt ute och seglar. Det finns massor! Och känner man som bandbokare inte till dessa får man väl anstränga sig lite till.

Det gäller förstås inte bara festivaler utan det är tyvärr ganska lika när det gäller artister som syns/hörs i TV/radio/tidningar. Men också vi som publik har ett ansvar - önska dina kvinnliga favoritartister till nästa festival eller i radions önskeprogram och köp deras musik.

Först Nilla Nielsen förstås! Nilla är en fantastisk sångerska och låtskrivare från Helsingborg som skriver all sin musik själv och jag har den stora glädjen att jobba med. Nilla har blivit en av mina allra bästa vänner och är en ständig inspiration. Hon är en av få som verkligen kan få mig att häpna genom sin enorma röst och sköna texter. För en månad sedan gjort hon en sanslöst bra version av Joplins Piece of My Heart - den bästa jag hört (och det vill inte säga lite när det gäller den låten). Textraden "I would've let him dive into my ocean but all he did was rock the boat" från Snow Leopard tycker jag är helt genialisk. Jag har sett Nilla Nielsen live 45 gånger. Idag har hon workshops för elever på Högastens-skolan samt spelar på Musikcafé Kryptan i Helsingborg. Bästa låtar: Higher Ground, Så nära, Himmelen måste saknat sin ängel, Snow Leopard och Bite Me.

Maria McKee en av världens bästa sångerskor. Hon ledde först Lone Justice för att därefter satsa på en solokarriär. Såg en grym konsert med Maria 1993 på Mejeriet i Lund och ytterligare en 2003 på KB i Malmö. Hon är en mycket känslosam liveartist - från ren glädje till att hon nästan gråter på scen. Bästa låtar: Show Me Heaven, I Found Love, A Good Heart, Ways to be Wicked och Drinkin' in My Sunday Dress.

Joan Jett är rock'n'roll rakt igenom. Hon började som gitarrist i The Runaways på 70-talet och fortsatte sedan i en lysande solokarriär. Jag såg en mycket bra spelning med Joan Jett & The Blackhearts på Sweden Rock Festival 2011 där hon nog var den coolaste rockartisten av alla. Det finns även en strålande live-DVD med Joan Jett. Bästa låtar: I Love Rock'n'Roll, I Hate Myself for Loving You, Bad Reputation, Light of Day och Crimson and Clover.

Melissa Etheridge är en lysande sångerska som jag lyssnat på enda sedan hennes debutalbum från 1988. Har tyvärr aldrig sett Melissa live, men skulle väldigt gärna vilja göra det. Hon gjorde ett helt enormt framträdande på en av stödgalorna efter terrorattentaten i USA 2001 - hon var solo på scen, ljudet i micen försvann men hon fortsatte bara lira akustiskt gitarr i ett härligt temp. När ljudet kom tillbaka gjorde hon lysande versioner av den egna Come to My Window och Springsteens Born to Run. Bästa låtar: Bring Me Some Water, Come to My Window, No Souvenirs, Skin Deep och Ain't it Heavy.

Sophie B Hawkins är en stor favorit. Vacker, härligt frispråkig och en strålande sångerska. Såg en grymt bra konsert med Sophie på KB i Malmö 1995. Hon släppte i dagarna ett nytt album - The Crossing. Förutom alla nya låtar finns även bonusspår i form av akustiska versioner av Damn I Wish I Was Your Lover och As I Lay Me Down. Bästa låtar: Damn I Wish I Was Your Lover, As I Lay Me Down, Right Beside You, California Here I Come och Don't Don't Tell Me No.

Shania Twain - glömmer aldrig jag såg henne på TV första gången. Hon var ganska okänd i Sverige då och var med i Lettermans show och spelade You're Still the One live. Jag fastnade direkt och året efter slog hon igenom enormt världen över. Bästa låtar: You're Still the One, That Don't Impress Me Much, Don't Be Stupid (You Know I Love You), No One Needs to Know och From This Moment.

Belinda Carlisle slog igenom i The Go-Go's i början av 80-talet för att därefter bli ännu större i sin solokarriär. Go-Go's återförenas då och då och släppte ett otroligt bra album 2001. Har tyvärr varken sett Go-Go's eller Belinda live. Det finns dock en mycket bra live-DVD med Go-Go's från Central Park där de förutom sina egna låtar gör en mycket bra cover av Ramones I Wanna Be Sedated. Bästa låtar: Throw Me a Curve, The Whole World Lost It's Head, Unforgiven, Big Scary Animal och Heaven is a Place on Earth.

Serena Ryder är en ung Canadensiska som jag hörde första gången bara för några år sedan när hon nästan sjöng Racing in the Street bättre än Springsteen själv. Hon har gjort en av världens vackraste låtar i Weak in the Knees. Köpte hennes album Is It OK över nätet från USA då hennes skivor tyvärr inte finns utgivna i Sverige. Bästa låtar: Weak in the Knees, Sweeping the Ashes, Little Bit of Red, All for Love och Stumbling Over You.

Tekla är en mycket bra sångerska även hon från Helsingborg. Tekla sjunger på vackert klingande Skånska och gav ut 2 mycket bra album i början av 90-talet. Jag såg en mycket bra spelning med Tekla på Christinehofs Slott 1993. Tekla verkar tyvärr ha slutat med musiken - i varje fall var det många år sedan jag hörde något om henne. Bästa låtar: Jag vill ha barn med dig, Jag måste gå nu, Vill aldrig bli stor, Hund på rymmen och Hallå.

Tracy Chapman är också en otrolig sångerska jag lyssnat på sedan hennes debutalbum 1988. Har aldrig sett henne live, men det finns bl a några härliga liveklipp med henne på YouTube från Amnesty Tour 1988. Bästa låtar: Baby Can I Hold You, Talkin' 'bout a Revolution, Fast Car, Across the Lines och For My Lover.









50 bra sångerskor/band (bokstavsordning)
4 Non Blondes
Anouk
Pernilla Andersson
Baby Animals
Bangles
Robin Beck
Pat Benatar
Blondie
Belinda Carlisle / Go-Go's
Tracy Chapman
Cher
Stacie Collins
Sheryl Crow
Corrs
Cowboy Junkies
Cranberries
Mary Cutrufello
Lisa Ekdahl
Melissa Etheridge
Eve's Plum
Fiona
Marie Fredriksson
Emmylou Harris
Sophie B Hawkins
Faith Hill
Hole
Melissa Horn
Indigo Girls
Joan Jett / Runaways
Joanna Dean / Bad Romance
Janis Joplin
Mary Lou Lord
Amanda Marshall
Maria McKee / Lone Justice
Bette Midler
Alanis Morissette
Alannah Myles
Nilla Nielsen
Joan Osborne
Pretenders
Serena Ryder
Sahara Hotnights
Patti Scialfa
Patti Smith
Patty Smyth / Scandal
Stealin Horses
Tekla
Transvision Vamp
Shania Twain
Bonnie Tyler

Det här är förstås långtifrån alla bra kvinnliga artister, men det är ett litet bidrag till de som påstår att det skulle vara ont om dem...

Här en mycket bra låt med grym text av Nilla Nielsen - Snow Leopard. Ber om ursäkt för den skakiga inspelningen. Videoklippet är inspelat på Ölhallen i Karlshamn sommaren 2010. Det första gången jag såg Nilla Nielsen live med eget band.

Inga kommentarer: