onsdag 10 mars 2010

Bob Walkenhorst & Jeff Porter i Oslo

Onsdagens konsert med Bob Walkenhorst och Jeff Porter på John Dee i Oslo var helt enorm. Underbara rocklåtar, lysande musiker och en kanonbra publik gav en konsert, som jag aldrig kommer att glömma.

Bob Walkenhorst var under 80- och 90-talet sångare i The Rainmakers och ungefär hälften av låtarna kommer från Rainmakers suveräna repertoar. Övriga låtar kommer från Walkenhorst & Porters nya album No abandon.

För 20 år sedan såg jag och Mikael The Rainmakers live i Göteborg och sedan dess har jag väntat på att få höra dessa underbara rocklåtar live igen. För mig så är det bara Bruce Springsteen som slår Rainmakers.

När jag kom in på John Dee blev jag lite konfunderad. Jag hade förväntat mig 2 akustiska gitarrer, men på scenen stod även en elektrisk gitarr, piano och ett trumset. Det visade sig att det går alldeles utmärkt att köra en rejäl rockkonsert på bara 2 personer. 2 akustiska gitarrer, gitarr och trummor, gitarr och piano eller trummor och piano - om inställningen är den rätta kan det kan bli ett jäkla ös oavsett vilket.

Konserten började kanonbra, efter nya titelspåret No abandon följde 2 av Rainmakers allra bästa låtar - The one that got away och Long gone long. Därefter blandades det av gamla och nya låtar.

Efter första låten sa Bob till Jeff "I forgot to tell you that everybody sings along over here". Varpå Jeff sa "You really are a rock star".

Jeff Porter berättade om sin farbror innan (och i) låten Jimmy Lee. Därpå sa Bob Walkenhorst: "Jag hade också en farbror..." - och så började den hejdlösa Lakeview man.

Vi fick höra många av Rainmakers bästa låtar, såsom Government cheese, Spend it on love, Hoo dee hoo, Reckoning day, Small circles, Shiny shiny (i vilken det finns en textrad som denna blogg är döpt efter), Rockin' at the T-dance, Information, One more summer, Let my people go-go och Big fat blonde.

Bland de nya låtarna gillade jag speciellt Overland hill, Stay ahed of the wolves och Jimmy Lee.

Efteråt fick jag även möjlighet att växla några ord med Bob och Jeff, som verkar vara hur trevliga som helst.




Det var en lång och dyr resa till Oslo, men det var värt varenda tusenlapp - och jag gör gärna om det. Stort tack till Stian Omland, som arrangerar Norge-turnén.

Låtar som spelades
1. No abandon
2. The one that got away
3. Long gone long
4. Overland hill
5. Hey bird
6. View from the tower
7. Silver Lake
8. Shiny shiny
9. Sinking hour
10. Hoo dee hoo
11. Stay ahead of the wolves
12. Spend it on love
13. Rockin’ at the T-dance
14. Jimmy Lee
15. Lakeview man
16. Reckoning day
17. Ruin the rain
18. Government cheese
19. The wages of sin
20. Broken radio
21. Downstream
22. Small circles
23. Information
24. Let my people go-go
25. Width of a line
26. Big fat blonde
27. One more summer

Bob Walkenhorst & Jeff Porter
Bob Walkenhorst (sång, gitarr, munspel & trummor)
Jeff Porter (gitarr, sång & piano)

Ladda ner konserten
Denna lysande konsert kan laddas ner här

Videoklipp med The one that got away



Videoklipp med Shiny shiny



Videoklipp med Spend it on love



Videoklipp med Lakeview man



Videoklipp med Let my people go-go



Videoklipp med Big fat blonde

Inga kommentarer: