torsdag 28 juli 2011

Fantastisk konsert av Wilmer X i Kristianstad

Wilmer X har alltid varit ett av mina största svenska favoritband. Jag hade inte sett Wilmer X sedan 1998 och de hade inte spelat tillsammans sedan 2005. Gissa om jag såg fram emot att äntligen se dem live igen.

Det verkade som om Wilmer hade längtat att spela tillsammans lika mycket som jag längtat att få se dem för herrejävlar vilken konsert de gjorde. Jag har tidigare sett Wilmer X live 5 gånger, men man får gå tillbaka enda till 80-talet för att hitta en lika bra konsert.

Det började ganska lugnt under ett par låtar, men sedan brakade det loss i ett otroligt tempo: Teknikens under, Förlorad kontroll, Om en hund mådde så här och Blod eller guld. Jalle Lorensson fick nästan munspelet att glöda. Vilka sagolik rock'n'roll!!!

Det fortsatt med bl a För dum för pop, Gå hela vägen och Du du du. Nisse Hellberg verkade ha hur kul som helst och Thomas Holst var lysande på Vem är den flickan?

Det blev lite lugnare några minuter med Vem får nu se alla tårar?, men sedan kom en sanslös avslutning med Primitiv, Hon är ihop med en insekt och Kör dej död.

Wilmer X har gjort så många bra låtar genom åren att det skulle kunnat fortsätta spela halva natten, men det är inte många låtar från kvällens setlista jag hade bytt ut. Här fanns nästan alla mina favoritlåtar och i helt lysande versioner.

Jag har tidigare flera gånger skrivit att Dan Hylander & Orkester är Sveriges bästa band, men nu har de fått rejäl konkurrens - Wilmer X är tillbaka!!!


Wilmer X
Nisse Hellberg (Sång & gitarr)
Jalle Lorensson (Munspel & sång)
Sticky Bomb (Trummor)
Thomas Holst (Bas & sång)
Janne Lindén (Gitarr & sång)

Teknikens under




Om en hund mådde så här




Blod eller guld




För dum för pop




Gå hela vägen




Du du du




Hon är ihop med en insekt




Kör dej död

Inga kommentarer: