fredag 5 augusti 2011

Bra konsert med Wild Rover i Kalmar

Förra veckan såg jag en bra konsert med Wild Rover i Stadsparken i Kalmar.

Första gången jag såg Wild Rover var i ett inslag från Hultsfredsfestivalen för ca 20 år sedan. Sedan dess har jag lyssnat en del på deras skivor och de har gjort en hel del bra låtar.

Förra veckan var första gången jag såg dem live. Det kändes inte riktigt som en riktig konsert med tanke på plats och en väldigt hög medelålder bland publiken, men det blev ganska kul ändå.

Jag kom något försent och mitt i låten Liven, som är en av deras bästa. Snart följde Illevik och Hultsfrémarken.

Ett tråkigt inslag var det gamla fyllo som envisades med att gå fram och tillbaka framför scenen och envist peka på något han förmodligen bara själv såg. Arrangörerna borde sett till att få bort gubben med en gång. Nu dröjde det ända tills sista låten innan ett par poliser kom och förde bort honom.



Under andra halvan av spelningen kom fler bra låtar som Aldrig som du tänkt, Smalspåret och Storgädda.

En stor överraskning var extranumret. En cover av ett av mina favoritband, The Men They Couldn't Hang - och deras bästa låt, The ghosts of Cable Street.

Setlista (ej alla)
Liven
Geniala drag
Hultsfre’-marken
Illevik
Whiskey in the jar
En öl i goda vänners lag
Aldrig som du tänkt
Ramlar och rumlar runt
Smalspåret
Silverskatten
Fy skråen vicket härj
Allt du inte sa
Storgädda
Ghost of Cable Street

Wild Rover
Peter Nilsson (Sång & gitarr)
Bo Alexandersson (Mandolin & sång)
Tony Frost (Bas & sång)
Dick Svensson (Trummor)
Christer Adelsköld (Flöjt & sång)
Niklas Grundén (Fiol & sång)

Hultsfrémarken




Illevik




Storgädda




The ghosts of Cable Street

Inga kommentarer: