måndag 17 maj 2010

Dan Hylander & Orkester i Malmö

I fredags såg jag åter Dan Hylander & Janne Bark Band. Det var turnéavslutning på ett fullsatt Palladium i Malmö. Detta var min 4:e Hylanderkonsert under vårturnén (av 7) - och det var den bästa.

Under de inledande tonerna av första låten hör jag Stefan Nilsson (vice turnéledare) säga "Nu reser vi oss - man kan fan inte sitta till det här". Han har helt rätt - Bella notte som är första låten är en av Dan Hylanders absolut bästa. Den följs av ytterligare en klassiker - 21/3 med härliga munspelssolon av Jannike Stenlund.

Lite senare kommer en mycket bra version av Och allt jag rymmer, som var den låt som efterfrågades mest på en Internetomröstning. Därpå ny skönsång - först en bra rocklåt av Janne Bark och sedan den vackra Higher ground av den lika vackra Nilla Nielsen.

Förutom bra rockmusik innehåller kvällen även mycket humor, som t ex Janne Barks historia om den första låten han skulle lära sig.

Ungefär mitt i konserten reser sig plötsligt trummisen Johan Hängsel och går fram till mitten av scenen. Det är dags för bandets tack till Dan Hylander. Alla bandmedlemmar är iförda röda lösnäsor när Johan överlämnar en påse dyrt flytande godis.

Lite senare överlämnar den vackra norrländskan Jannike Stenlund en flaska som innehåller polkagrisar till Dan med en uppmaning att komma till Norrland och spela.

Det var också mer fart i publiken denna kväll än för en månad sedan på Palladium. Det var ingen som satt ner under de sista 8-10 låtarna. Det är inte så konstigt - avslutningen av konserten är fullkomligt briljant (Du är det vackraste, Levandelivet, Solregn, Svart kaffe, Skuggor i skymningen, Farväl till Katalonien, Vykort vykort, Höst och Willin'). Detta är svensk rockmusik när den är som absolut bäst - världsklass!!!

Dan Hylander är bättre än någonsin och till sin hjälp har han ett fullkomligt lysande rockband - Janne Bark, Nilla Nielsen, Jannike Stenlund, Tomas Pettersson, Johan Hängsel och Bobby Djordjevic. Detta är Sveriges bästa rockband.

Stort tack för en grym vårturné - jag ser redan framemot kommande konserter. Stort tack även till de mycket trevliga turnéledare (Mikael och Stefan), som bjöd in mig till bandets efterfest på Clarion Hotel.



Det var mycket trevligt att pratas vid bandmedlemmar m fl över några öl (nåja, öl för dom, läsk för mig - jag skulle ju köra till Ystad efteråt. Väl framme i Ystads sandskog blev det dock en öl även för mig), lyssna på några tacktal och andra diskussioner. Inte nog med att det är ett jäkla bra rockband - det är även mycket trevliga personer. Jag uppskattar det verkligen.


Låtlista
1. Bella notte
2. 21/3
3. Mamma tro mig
4. Och allt jag rymmer
5. Bara en man
6. Higher ground
7. Älskade främling
8. Min älskade stod inför rätten idag (Percys sång)
9. Vänta på att dö
10. Hymn till en snubblad vandrare (roll along)
11. Salt
12. Under min stjärna
13. Mitt i livet
14. Varje gång hon går förbi
15. Du är det vackraste
16. Levandelivet
17. Solregn
18. Svart kaffe
19. Skuggor i skymningen
20. Farväl till Katalonien
21. Vykort, vykort
22. Höst (till Eva så länge jag kan gå)
23. Willin’

Dan Hylander & Janne Bark Band
Dan Hylander (Sång & gitarr)
Janne Bark (Gitarr & sång)
Nilla Nielsen (Gitarr, slagverk & sång)
Jannike Stenlund (Fiol, munspel, slagverk & sång)
Johan Hängsel (Trummor & sång)
Tomas Pettersson (Klaviatur & sång)
Bobby Djordjevic (Bas & sång)

Videoklipp med Higher ground



Videoklipp med Du är det vackraste



Videoklipp med Farväl till Katalonien



Videoklipp med Vykort vykort

Inga kommentarer: