fredag 13 augusti 2010

Makalös konsert med Dan Hylander & Orkester i Malmö

I lördags var jag på min 6:e konsert i år med Dan Hylander & Janne Bark Band - denna gång på St Gertrud i Malmö tillsammans med Maria. Jag bestämde mig sent för att åka, men till slut kom jag fram till att jag kan fan inte vänta ända tills oktober - jag måste bara se en konsert till i sommar med detta enastående band. Och det var en jäkla tur det...

St Gertrud var helt utsålt och vi bjöds på en rent makalöst bra konsert. Jag börjar få svårt att beskriva hur bra konserterna med Hylander & JBB är och denna kväll tar verkligen priset. Det är den bästa konsert jag sett med Sveriges bästa band - Dan Hylander, Janne Bark, Nilla Nielsen, Jannike Stenlund, Johan Hängsel, Tomas Pettersson och Bobby Djordjevic. Inte nog med det - jag tror faktiskt det är den bästa konserten jag sett i år (tillsammans med Bob Walkenhorst & Jeff Porter - och de hade jag väntat i 20 år på att få se). Det är faktiskt bättre än D-A-D:s och Quireboys magnifika spelningar på SRF.

Början av konserten är briljant - Bella notte är en av de bästa svenska låtar som någonsin gjorts och 21/3 som följer är jäkligt bra den också. Dessa båda låtarna sätter direkt nivån för hur suverän konserten kom att bli.

Jag har alltid tyckt att Och allt jag rymmer varit hyfsad på skiva, men inte tillhört någon av Dan Hylanders bästa låtar. Live växer denna låt något enormt. Vi får äntligen också på nytt höra I hemlighet som är en av kvällens många höjdpunkter.

Dan Hylander låter även sina övriga bandmedlemmar ta plats längst fram. Janne Bark sjunger 2 bra rocklåtar - Bara en man och Under min stjärna. Janne spelade kvällen före i Sundsvall med Ulf Lundell (eller en lokal Stockholmspoet som Dan kallade honom). Trots den långa tågresan lirar Janne Bark gitarr som aldrig förr.

Nilla Nielsen visar på nytt att hon inte bara gjort årets bästa svenska skiva - låtarna är t o m ännu bättre live - både Higher ground och Salt. Vilken röst denna vackra skånska från Helsingborg har. Det var härligt att åter prata med Nilla efter konserten. Jättekul att hon gillade min recension av hennes skiva. Nilla berättade bl a om sina kommande planer i höst, men de får jag återkomma till en annan gång. Maria som köpte Nillas skiva gillade den också mycket.

Kvällens debut gör Jannike Stenlund. Att denna rödhåriga norrländska är grymt bra på fiol och munspel har hon visat många gånger tidigare, men nu sjunger hon för första gången (i varje fall med DH & JBB) även en av sina egna sånger - Tomorrow can wait. Jannike har en härlig sångröst och jag hoppas hela skivan jag köpte av henne efter konserten är lika bra som Tomorrow can wait.

Som vanligt på Dan Hylanders konserter är det mycket skämt och fotbollssnack (bl a får Örebroaren Tomas Pettersson höra att ÖSK förlorat mot MFF med 3-0 samma dag). Det var även flera historier om andra musiker som man mött och spelat med - allt från Svenne Hedlund till Johnny Cash. Jag läste en korkad recensent som i somras skrev något i stil med skippa mellansnacket. Det är bland de dummaste jag läst. Mellansnacket med Dan Hylander och övriga i bandet är otroligt viktigt för den härliga stämning som är på deras konserter.

Dan Hylander berättar att han inte bara släppt en singel i år (Du är det vackraste) - i höst går han och resten av bandet in i studion för att spela in ett helt nytt studioalbum (det första sedan 1994). Det ska bli spännande att se om man kommer att bli lika bra på skiva som man är live.

Visst blir något fel ibland, men vad gör det. Det finns en sådan värme, lekfullhet och humor kring detta band, som man väldigt sällan ser under konserter. Allt detta smittar av sig på publiken, som har hur kul som helst under konserterna. Dessutom tar kvällen inte slut efter sista låten - efteråt signeras det skivor och pratas med publiken under en lång stund. Jag pratade med Nilla, Jannike, Johan och Tomas, som alla är hur trevliga som helst. Detsamma gäller turnéledarna Mikael och Stefan. På det sättet ganska likt Jason & The Scorchers, men Axl Rose har en hel del att lära...

Det finns många saker som gör att Dan Hylander & Janne Bark Band är Sveriges bästa band. Sången av bl a Dan och Nilla, Dan och Jannes gitarrspel, Jannikes briljans på fiol och munspel. Tomas på orgel, Bobby på bas. Jag blir för varje gång även alltmer imponerad av Johans trummor. Detta är en av anledningarna till att dagens band är både tyngre och t o m bättre än Raj Montana Band (och det vill inte säga lite).

Avslutningen på den nästan 3 timmar långa konserten är helt enorm. Du är det vackraste, Solregn, Vykort vykort, Svart kaffe, Skuggor i skymningen, Farväl till Katalonien, Höst och Willin' är så bra att jag har svårt att beskriva det. Det är ett sådant ös i t ex Vykort vykort och Svart kaffe att man aldrig vill att de ska ta slut. Det blir också en rejäl allsång till flera av dessa avslutningslåtar.



Kan det bli bättre nästa gång? Det är svårt att tro det efter en sådan här kväll, men detta band växer hela tiden. Och Levandelivet får gärna komma tillbaka på setlistan. Den 22 oktober i Hässleholm är det dags för nästa konsert.

Jag har skrivit det förr, men för mig handlar konserterna med Dan Hylander inte ett dugg om nostalgi. Detta är Sveriges bästa rockband 2010. Jag kan se hur många konserter som helst. Även om en ny skiva är på gång hoppas jag att Dan även gör inspelningar från sina konserter. Till skillnad från en del andra är jag ett stort fan av liveskivor - även om dessa förstås aldrig kan återskapa den upplevelse man har om man är på plats. En liveskiva från årets konserter kan bli hur bra som helst.


Setlista (nästan fullständig, men ev fel ordning på några låtar)
1. Bella notte
2. 21/3
3. Mamma tro mig
4. Och allt jag rymmer
5. Bara en man
6. Higher ground
7. Älskade främling
8. Min älskade stod inför rätten idag (Percys sång)
9. Vänta på att dö
10. I hemlighet
11. Hymn till en snubblad vandrare (roll along)
12. Kaddilack
13. Salt
14. Under min stjärna
15. Tomorrow can wait
16. Mitt i livet
17. Varje gång hon går förbi
18. ???
19. Du är det vackraste
20. Solregn
21. Vykort vykort
22. Svart kaffe
23. Skuggor i skymningen
24. Farväl till Katalonien
25. Höst (till Eva så länge jag kan gå)
26. Willin’

Dan Hylander & Janne Bark Band
Dan Hylander (Sång & gitarr)
Janne Bark (Gitarr & sång)
Nilla Nielsen (Gitarr, slagverk & sång)
Jannike Stenlund (Fiol, munspel, slagverk & sång)
Johan Hängsel (Trummor & sång)
Tomas Pettersson (Klaviatur & sång)
Bobby Djordjevic (Bas & sång)

Videoklipp med Higher ground



Videoklipp med Min älskade stod inför rätten idag (Percys sång)



Videoklipp med I hemlighet



Videoklipp med Tomorrow can wait

Inga kommentarer: