torsdag 25 november 2010

Jättebra konsert med Dan Hylander & Orkester i Hässleholm

I lördags såg jag ännu en jättebrakonsert med Dan Hylander & Orkester - denna gång på Kulturhuset i Hässleholm med Johan och Kristina. Det var min 8:e Hylander-konsert för året och den 3 december är det dags igen (Stockholm).

Den allra första gången jag såg Dan Hylander live var faktiskt också i Hässleholm (28/6 1997), men då spelade Dan tillsammans med Raj Montana Band. Även om RMB var ett suveränt band är de faktiskt inte lika bra som nuvarande Orkester - det är ännu mer tryck i låtarna idag.

Dagen före konserten kom det ett oroväckande inlägg från Dan Hylander på Facebook om att han var dålig i halsen och att det var risk för att konserten skulle ställas in. Så blev tack och lov inte fallet - och av den dåliga halsen märktes inte mycket under spelningen.

Förband var åter Svante Karlsson (tack för skivorna).


Början av Dan Hylanders konserter tillhör nästan alltid höjdpunkterna under konserterna - Bella notte och 21/3 är två helt lysande låtar. Det märktes dock direkt att det var något som saknades denna kväll. Sångerskan/gitarristen Nilla Nielsen var i Amsterdam och deltog i en filmfestival. Även om övriga bandet var lika bra som alltid märks det när någon är borta. Dessutom brukar Nillas egna låtar också tillhöra höjdpunkterna under konserterna. I Nillas frånvaro hade Dan & Orkestern istället hjälp av Nina Åkerlund som gjorde ett jättebra inhopp på sång (i synnerhet när hon bara fick en dags varsel).

Norrländska Jannike Stenlund (från Lycksele) gjorde en av sina allra bästa spelningar. Jannike är helt briljant på fiol och munspel, men även en mycket bra sångerska. Hennes låt Tomorrow can wait var en fröjd att höra denna kväll. Det var som vanligt en hel del skämt och pikningar under spelningen, inte minst mellan Dan och Jannike (översättningen från skånska "tjabbig" till svenska "snygg" är väl kanske inte helt korrekt...). Det är sådana detaljer som gör att en konsert blir något extra - mellansnack, skämt och annat som gör att man ser att bandet trivs tillsammans och har kul med publiken kan aldrig överskattas. Här har många andra band enormt mycket att lära. En av de nya historierna för kvällen handlade om varför Dan har på sig Ian Hunters skärp.

Att man är extra bra på hemmaplan gäller inte bara fotbollslag utan uppenbarligen även trummisar. Johan Hängsel (från Tyringe) öste på för fullt under hela spelningen. En annan som syntes lite mer än vanligt var den ständigt leende basisten Bobby Djordjevic som brukar hålla sig ganska mycket i bakgrunden. Jag vet inte om det var den stora scenen som gjorde det, men denna kväll kom Bobby farande över scenen flera gånger för att bl a dela micen med Nina Åkerlund.

Janne Bark är Sveriges kanske bästa gitarrist. Janne bjöd även på ett par av sina egna låtar - inklusive den allra första han lärde sig! Tomas Pettersson på klaviatur briljerade inte minst under Percys sång.

Ett lite ovanligt inslag under spelningen var när Dan hängde av sig gitarren, ställde micstativet åt sidan och tog micen i handen. Janne frågade "Vad ska hända nu?" - Dan svarade "Nu ska jag leka popstjärna". Hur det gick kan ni se i videoklippet nedan :)

Konserten är nästan 3 timmar. Även om jag som denna gång har en plats längst fram i mitten föredrar jag när man står upp på konserter. I slutet av spelningen reser sig äntligen hela publiken och då är det fullt ös med bl a Svart kaffe, Skuggor i skymningen, Vykort vykort, Höst och Willin'.

Efteråt blev det lite snack med bl a Johan, Dan och Jannike. Lika roligt som alltid.


Kul även att se att mina partivänner. Extra grattis till Johan som tar över som ordförande för barn- och utbildningsnämnden i Hässleholm. Kommunalrådet Urban jobbade denna kväll extra och hängde in jackor i garderoben!

Tack också till mina värdar Johan och Kristina som bjöd på middagen och god whiskey - ölen var dock ingen höjdare ;)

Den 3:e december är det dags för nästa Dan Hylander-konsert. Du har fortfarande chansen att köpa biljett till Södra Teatern i Stockholm. Det finns inget bättre band i Sverige idag.

Setlista (ej alla)
Bella notte
21/3
Mamma tro mig
Och allt jag rymmer
Bara en man (Janne Bark sjöng)
Älskade främling
Min älskade stod inför rätten idag (Percys sång)
Vänta på att dö
I hemlighet
Hymn till en snubblad vandrare (roll along)
Farväl till Katalonien
Under min stjärna (Janne Bark sjöng)
Tomorrow can wait (Jannike Stenlund sjöng)
Mitt i livet
Solregn
Du är det vackraste
Svart kaffe
Skuggor i skymningen
Vykort vykort
Höst (till Eva så länge jag kan gå)
Willin’

Dan Hylander & Orkester
Dan Hylander (Sång & gitarr)
Janne Bark (Gitarr & sång)
Jannike Stenlund (Fiol, slagverk, munspel & sång)
Johan Hängsel (Trummor & sång)
Tomas Pettersson (Klaviatur & sång)
Bobby Djordjevic (Bas & sång)
Nina Åkerlund (Sång)


Bara en man (Janne Bark)




Hymn till en snubblad vandrare (roll along)




I hemlighet




Mitt i livet (med Dan "nu ska jag leka popstjärna" Hylander)

Inga kommentarer: