lördag 31 december 2011

Nilla Nielsen - Higher Ground

Årets sista inlägg på bloggen är en hyllning till Sveriges bästa sångerska och en mycket god vän: Nilla Nielsen.

Det är bara 2 år sedan jag hörde Nilla för första gången. Då var hon en del av Dan Hylanders Orkester, men på hans konserter spelade hon alltid en eller två låtar - de fenomenala Higher Ground och Salt.

Några månader senare köpte jag hennes 2 första album, Redemption Sky och Shellshocked - och blev helt förbluffad över hur bra musik jag hade missat. Senare samma år kom även albumet Higher Ground som är ett av de allra bästa jag hört någon svensk artist göra på 2000-talet - och bäst av alla under 2010.

Nilla har en fantastisk sångröst och skriver helt otroliga låttexter. Även om jag numera har hört hennes låtar hundratals gånger kan jag ändå bli helt stum av beundran över vad som kommer från denna vackra skånetös. Här är ett exempel...

"I would´ve let him dive into my ocean, but all he did was rock the boat" (Snow Leopard)

En annan är Himmelen måste saknat sin ängel, som är en av de finaste låtar jag hört.

Jag har glädjen att ha lärt känna denna härliga, generösa och varma tjej, som nu åter satsar helt på sin egna karriär. Sedan i somras har vi haft mycket kontakt och hon låter mig hjälpa till så gott jag kan med marknadsföring m m. Tack Nilla! Jag har fantastiskt kul :))

Ett bra sätt att följa Nilla och hennes musik är genom den mobil-app vi skapade för en dryg vecka sedan - ladda ner den gratis här.

Jag är övertygad om att fler kommer att lyssna på och älska Nilla Nielsens musik under 2012. Nilla har tidigare mest skrivit låtar på engelska, men nu är flera svenska på gång. Jag har haft den stora äran att lyssna på en ny svensk låt som inte är släppt ännu. Jag lovar: det är en av de bästa låtar hon skrivit. Helt jäkla grym är den!

Stort tack för allt Nilla! Jag hoppas att 2012 blir ett år med stor lycka och framgång!!!

Här är den första låten jag hörde med Nilla Nielsen - den är fortfarande den bästa!!!

Inga kommentarer: