lördag 27 augusti 2011

Nilla Nielsen - Goodbye

Idag är det 1 år sedan jag såg Nilla Nielsen live för första gången. Det var på Ölhallen i Karlshamn och Nilla gjorde tillsammans med sitt band en helt suverän spelning.

Jag hade sett henne tidigare tillsammans med Dan Hylander & Orkester och hört hennes skivor, så jag visste att hon var bra. Jag hade dock inte förväntat mig en strålande liveartist bjuda på 2,5 timmes alldeles lysande konsert. Sedan dess har jag sett Nilla Nielsen live ytterligare 3 gånger och konserterna blir bara bättre och bättre!

Giget på Ölhallen var en blandning av Nillas egna låtar och en rad covers av olika artister. Bland de senare fanns många bra låtar och några helt otroliga versioner av Baby can I hold you (Tracy Chapman), One of us (Joan Osborne), What's up (4 Non Blondes) och Goodbye (Steve Earle / Emmylou Harris).

Allra bäst var dock Nillas egna låtar; The girl you used to know, Goldfish in a bowl, You should know by now, Ain't got much, Not ready, Snow leopard, Higher ground, Man from the north, Head over heels och Then you said I made you feel unfaithful. Bra covers i all ära, men det finns inget som går upp att höra en bra artist sjunga sina egna låtar med en sådan känsla.

Läs mer om konserten här.

Har ni chansen att se Nilla Nielsen live - ta den! Ni kommer att få se en begåvning utöver det vanliga!

Här ett av mina videoklipp från konserten - Goodbye

Inga kommentarer: