onsdag 25 augusti 2010

Bruce Springsteen - Born to run

Idag är det 35 år sedan Bruce Springsteen släppte världens genom tidernas bästa album - Born to run. För er som inte har den rekommenderar jag 30-årsjubileumsutgåvan av Born to run, som förutom själva albumet även innehåller 2DVD med en magnifik konsert på Hammersmith Odeon i London 1975.

Låtarna på detta mästerverk är Thunder road, Tenth Avenue freeze-out, Night, Backstreets, Born to run, She's the one, Meeting across the river och Jungleland.

Alla låtarna är mycket bra, men allra bäst gillar jag Born to run, Thunder road, She's the one och Jungleland. Clarence Clemons saxofonspel på Jungleland gör fortfarande att jag kan rysa i hela kroppen.

Jag har sett Bruce Springsteen live 14 gånger och hört hur låtarna växer ännu mer på scen. Born to run är vid sidan av Badlands min allra största favoritlåt.

Här en fantastisk version av Jungleland från New Jersey 1978.

Inga kommentarer: