tisdag 29 juni 2010

Hultsfredsfestivalen i graven?

Ikväll kom beskedet att årets Hultsfredsfestival ställs in pga för få sålda biljetter. Beskedet kommer bara en vecka före festivalen skulle hållas.

Att årets Hultsfredsfestival ställs in kommer som en överraskning, men ser man tillbaka ett antal år så är det inte helt oväntat. Festivalen har gått väldigt dåligt under många år, trots att Hultsfreds kommun varit mycket generösa (egentligen alldeles för generösa). Nu får väl också "Kiras öken" användas till någon annat...

Nu blir det konkurs och det är osäkert om de få som hade köpt biljett får tillbaka sina pengar.

Trots att jag genom åren sett massor av festivaler och konserter har jag aldrig varit på Hultsfredsfestivalen. De senaste 10-15 åren beror detta på att det helt enkelt varit för dåliga band (i alla fall som jag gillar). När andra festivaler ofta är ganska inriktade på olika musiksmaker har Hultsfred känts som att de inte riktigt vet vad de vill.

Årets utländska huvudattraktioner skulle ha varit Scissor Sisters (US), Erykah Badu (US) och Empire of the sun (AUS). Jag vet inte om det beror på att jag börjar bli gammal, men jag har aldrig hört talas om dessa band.

Trots detta tycker jag det är tråkigt att Hultsfredsfestivalen förmodligen går i graven - jag har nämligen svårt att se att den ska komma tillbaka ännu en gång (åtminstone på liknande sätt som tidigare).

Som tur är finns det fler andra festivaler än någonsin tidigare. Rock on!

1 kommentar:

Mats sa...

Det största problemet har varit de stora bokningsbolagen som "tvingat" festivalen att ta en del mellanstora band till ockerpriser för att få de större namnen.
Sen att det har vaarit för mycket bokningar av band som inte drar publik är en annan sida av det hela.
Erykah Badu ska du lyssna på en sen kväll i mörkret, en riktig rysare.

På tal om festival så drar jag mig snart ner mot P & L och kollar in Calle Norén, Abalone Dots och Julian Casablancas. Jello Biafra ska också få några minuter.