onsdag 23 september 2009

Bruce Springsteen 60 år


Idag fyller Bruce Springsteen 60 år. Han föddes i Long Branch (New Jersey), men växte upp i Freehold.

Han började spela i olika band i slutet av 60-talet, t ex Earth, Steel Mill och Dr Zoom & The Sonic Boom, innan han 1972 bildade The E Street Band. Året därpå kom debutalbumet Greetings from Asbury Park, NJ och senare samma år The wild, the innocent & the E Street shuffle.

Bruce Springsteens stora genombrott kom med Born to run 1975 - det bästa album som någonsin gjorts. Denna följdes av Darkness on the edge of town och The river, som är nästan lika bra.

1984 släpptes Born in the USA som blev en enorm succé. Året därpå, den 8 juni 1985 såg jag Bruce Springsteen & The E Street Band live på Ullevi i Göteborg för första gången (hittills har jag sett 14 konserter och jag hoppas det blir många till). Dagen före tog jag studenten från Österportskolan i Ystad.

Jag tycker om många bra rockband, men Bruce Springsteen & The E Street Band står i en klass alldeles för sig själva - ingen är i närheten. Låtar som Badlands, Born to run, Thunder road, Cadillac ranch, The promised land, Because the night, Ramrod kan man aldrig tröttna på.

Grattis på 60-årsdagen, Bruce!

Inga kommentarer: