måndag 8 juni 2009

Dagens låt - Twist and shout

Den 7 juni 1985 tog jag studenten från Österportskolan i Ystad. Dagen efter åkte jag och några kompisar till Göteborg för att se min första konsert med Bruce Springsteen & The E Street Band.

Jag var ett fan av Springsteen sedan flera år tillbaka, men efter denna konsert är jag väl i det närmaste fanatisk. Hur bra jag än tycker många andra rockband är det inget som kommer i närheten av Bruce Springsteen & The E Street Band. En stor del av förklaringen är denna underbara junidag för 24 år sedan. Jag har aldrig sett en konsert som varit lika bra (inte ens Springsteens andra konserter på Ullevi 2003 och 2008).

Vi hade ståbiljetter och lyckades komma in på den vackra Ullevi-stadion ganska tidigt så vi stod inte långt från scenen. Säkerhetstänkandet på den tiden var inte riktigt vad det är idag och det var en oerhörd trängsel, vilket gjorde att vi kom bort från varandra några låtar in i konserten. Detta spelade dock inte så stor roll - jag hade hur kul som helst i alla fall. Det var 4 timmars konstant hoppande och sjungande. Konserterna på Ullevi denna dag och dagen efter har blivit i det närmaste legendariska eftersom hela Ullevi gungade till den milda grad att stora sprickor uppstod i arenan. Detta har Springsteen själv tagit upp vid flera tillfällen - t ex 2003 och 2008 när han sagt "Now, we're gonna break the stadium" - för att sedan dra igång någon kanonlåt.

Många nämner Ullevikonserterna 1985 som 2 av de bästa Bruce Springsteen & The E Street Band någonsin har gjort. Det är inte så konstigt - vad sägs om följande låtlista:

1. Born in the USA
2. Badlands
3. Out in the street
4. Johnny 99
5. Atlantic City
6. The river
7. Working on the highway
8. Trapped
9. Prove it all night
10. Glory days
11. The promised land
12. My hometown
13. Thunder road
14. Cover me
15. Dancing in the dark
16. Hungry heart
17. Cadillac ranch
18. Downbound train
19. I’m on fire
20. Because the night
21. Rosalita (come out tonight)
22. I can’t help falling in love
23. Born to run
24. Bobby Jean
25. Ramrod
26. Twist and shout / Do you love me / Twist and shout

Badlands, Out in the street, The promised land, Thunder road, Cadillac ranch, Because the night, Rosalita, Born to run, Bobby Jean, Ramrod. Det är enligt mig i stort sett alla Springsteens bästa låtar vid denna tidpunkt. Och allt kulminerade i en 20 minuter lång fantastisk version av Twist and shout.

Tyvärr har jag inte hittat några YouTube-klipp från Ullevi 1985, men däremot finns Twist and shout från Paris 3 veckor senare (uppdelad i 2 klipp).



Inga kommentarer: