onsdag 18 november 2015

Ulf Lundell i Helsingborg

Jag, Maria, Mikael och Tidde såg en mycket bra konsert med Ulf Lundell på Helsingborgs Arena den 13 november 2015.

Lundell öppnade mycket bra med Venus & Jupiter och På den andra sidan. Sedan kom en helt fantastisk version av Tillsammans vi två. Fullt ös.

Ut ikväll var också bra liksom Idiot City. Den första halvtimmen var jäkligt bra, men sedan kom ett lika långt lugnt och ibland segt parti även om Evangeline är en bra låt.

Uffe tog fram elgitarren igen och drog igång en grym version av Chans, som alltid varit en av hans bästa livelåtar.

Janne Bark briljerade på elgitarr på Den vassa Eggen. Och Andreas Dahlbäck gjorde detsamma på trummor under Omaha. Jag har nog aldrig hört den låten bättre.

Ulf Lundell spelade låtar från många olika skivor. Mycket glädjande flest (6 st) från min favorit Club Zebra, 5 från På andra sidan drömmarna, 4 från Den vassa eggen, 2 från Jolly Roger (EP) och Livslinjen samt 1 från Ripp Rapp, Kär och galen, Evangeline, Xavante, I ett vinterland, Högtryck och Omaha.

Sista 1,5 timmen av konserten var sanslöst bra. Det var rejält tryck i Om det här är vintern, som följdes av Kär och galen, (Oh la la) jag vill ha dej och Gott att leva.

Ulf Lundell lämnar scenen, men kommer snart tillbaka för extranummer. Hon gör mej galen är den bästa svenska låt som någonsin skrivits. Jag har visserligen hört ännu bättre versioner, men det var helt lysande även i Helsingborg.

Nästan lika bra är fantastiska Förlorad värld. Men jag saknade mycket munspel i låten, inte minst i inledningen. Det var först på slutet av låten som munspelet kom fram. Och det avslutas med att Uffe slänger ut munspelet till publiken.

Extranumren fortsatte med Gott att leva, Jag har jobbat för hårt och Gå ut och var glad.


Lundell lämnar scenen igen, men kommer tillbaka en gång till för en nästan 15 minuter lång version av Club Zebra. Det är en lång låt, men herregud så bra den är. Det har varit en stor favorit sedan den släpptes 2002 och jag såg verkligen fram emot att höra den live igen.

Efter 3 timmar och 20 minuter är konserten över. Detta var min 17:e konsert med Ulf Lundell som alltid är bra live. Denna konsert var nog topp 5.

Band
Ulf Lundell (Sång, gitarr, munspel)
Janne Bark (Gitarr)
Jens Frithiof (Gitarr)
Surjo Benigh (Bas)
Andreas Dahlbäck (Trummor)
Marcus Olsson (Orgel & saxofon)
David Nyström (Piano)

Mina videos från konserten

Chans



Kär och galen



Förlorad värld



Club Zebra




Inga kommentarer: