tisdag 16 april 2013

Nilla Nielsen

Nilla Nielsen är en fantastisk sångerska och låtskrivare från Helsingborg som skriver all sin musik själv och jag har den stora glädjen att jobba med. Nilla har blivit en av mina allra bästa vänner och är en ständig inspiration.

Jag tycker Nilla är Sveriges bästa sångerska och hon är en av få som verkligen kan få mig att häpna genom sin enorma röst och sköna personliga texter. För två månader sedan gjort hon en sanslöst bra version av Joplins Piece of My Heart - den bästa jag hört (och det vill inte säga lite när det gäller den låten).

Textraden "I would've let him dive into my ocean but all he did was rock the boat" från Snow Leopard tycker jag är helt genialisk.



Munspel är mitt favoritinstrument och även om hon vägrar medge det själv är hon mycket bra på munspel, vilket märks inte minst i låten Not Ready.

Jag har sett Nilla Nielsen live 48 gånger. I morgon spelar Nilla live på Galaksen/Kulturhuset i Vaerlöse i Danmark. Nillas pappa var dansk och i somras spelade hon på Copenhagen Songwriters Festival. I maj spelar Nilla på Holger Danske Bar i Helsingör.

Jag älskar Nillas musik och det är egentligen helt omöjligt att bara plocka fram 5 låtar, men...

Bästa låtar
Higher Ground
Så nära
Himmelen måste saknat sin ängel
Snow Leopard
Bite Me



Inga kommentarer: