torsdag 6 december 2012

Bra spelning med Nilla Nielsen i Helsingborg


I fredags såg jag min 42:a spelning med Nilla Nielsen live. Denna gång på Restaurang Edelweiss i Helsingborg.

Av de 42 konserter jag sett med Nilla är 29 egna fantastiska konserter och 13 då hon ingick i Dan Hylanders Orkester (men hon spelade egna låtar även på alla dessa). Jag hoppas det blir många många fler för detta är Sveriges bästa sångerska.

Nilla öppnade spelningen i Helsingborg med Kommer inte att sova i natt, Fields of Gold (cover av Sting) och en grym version av Baby Can I Hold You (Tracy Chapman). Nilla spelade solo i nästan 4 timmar, 44 låtar fördelat på 3 set.

Många av låtarna var önskemål från publiken. Extra kul att höra så många önskningar av Nillas egna låtar, bl a En annorlunda kontaktannons (med allsång), Jag har sett det på Facebook och Du gav mig Fantomenringen.

Det blev även många covers. De bästa var Men bara om min älskade väntar (Nationalteatern), I Still Haven't Found What I'm Looking For (U2), Ironic (Alanis Morissette), en ny fantastisk version av Hallelujah (Leonard Cohen), What's Up (4 Non Blondes) och Goodbye (Steve Earle / Emmylou Harris).

Nilla spelade bl a även de egna låtarna Håll mig, Så nära, Not Ready, Higher Ground och You Should Know By Now.

Tack för ännu en grym spelning, Nilla - jag ser redan fram emot nästa.

Band
Nilla Nielsen (sång, gitarr, munspel)




Videoklipp med Håll mig



Videoklipp med Hallelujah


Inga kommentarer: