fredag 5 juni 2009

Bra Springsteen-konsert trots pissväder

Nyss tillbaka på hotellet efter min 13:e Springsteen-konsert (Stellan var på sin 1:a). Det var riktigt skitväder ikväll - i stort sett konstant regn hela tiden och 6 grader varmt. Som tur var hade jag koll på detta i förväg och hade klätt mig varmt.

Kvällen öppnades med Idas sommarvisa av Nils Lofgren på dragspel - men hade gissat det? Lika oväntad som Helan går för några år sedan.

Därefter kom Who'll stop the rain och Badlands - en riktigt bra början. Första halvan av konserten tar sig inte riktigt. Det är för många låtar från nya plattan. Sedan kommer en rykande version av Because the night - kvällens bästa låt med en mästerlig gitarrduell på slutet mellan Nils och Bruce.

Ungefär mitt i konserten kommer också den överlägset bästa version jag någonsin hört av The ghost of Tom Joad.

Avslutningen är förstås kvällens höjdpunkt. Born to run strax före extranumren och därefter Hard times, Bobby Jean, Land of hope and dreams, American land, Glory days, Twist and shout och Dancing in the dark.

Det är som alltid en bra konsert med Bruce Springsteen & The E Street Band, men ändå ingen av de bästa. Det är ganska långt till de 3 höjdarna på Ullevi i Göteborg 1985, 2003 och 2008. Jag vet inte om det beror på arenan eller publiken (kanske både och), men det är alltid mer ös i Göteborg än i Stockholm.

Om några dagar laddar jag upp något av de videoklipp jag filmade, men tills dess kan ni se Badlands på Expressen.

Inga kommentarer: