tisdag 5 juli 2011

Bryan Adams och YouTube

Idag fyller jag år och för 4 år sedan firade jag min födelsedag genom att se en bra konsert med Bryan Adams på Christinehofs Slott utanför Tomelilla.

Det var många bra låtar under kvällen, bl a There will never be another tonight, Somebody, Heaven, Summer of '69, Straight from the heart och Kids wanna rock.

Denna artikel kunde fortsatt med mer beröm och reklam, men...

Vissa artister och/eller skivbolag har bestämt sig för att fans inte får lägga upp egna videos av deras artister på YouTube (jag har inga av Bryan Adams så det gäller inte mig själv). Detta är illa nog, men i Bryan Adams fall är det ännu värre. De har gått ett steg längre och förbjuder inbäddning av de videoklipp de själva lagt upp.

Jag har väldigt svårt att förstå vad som ligger bakom detta beslut. Vad jag skriver om Bryan Adams är inget annat än gratis reklam för honom. Varför i hela världen försvåra detta genom så löjliga begränsningar? Är inte poängen med att lägga upp ett klipp på YouTube att människor ska se det?

Men skyll er själva. Istället för gratis reklam handlar detta istället något som inte är lika positivt... Hade han koncentrerat sig på musiken istället hade det kanske inte varit närmare 20 år sedan han skrev en bra låt...

PS
Denna blogg handlar om musik i positiva ordalag. Jag har nästan aldrig skrivit något negativt om en artist (de artister jag inte gillar låter jag helt enkelt bli att skriva om). Detta är och förblir ett ovanligt undantag.

Inga kommentarer: