onsdag 4 september 2013

Fantastisk konsert av Nilla Nielsen i Landskrona


Den 11 juli såg jag en helt fantastisk konsert med Nilla Nielsen på Jubileumskarnevalen i Landskrona. Nilla spelade med hela sitt band på Slottscaféets scen.

Nilla och bandet öppnade i full fart med You Should Know By Now som följdes av den sköna Kommer inte att sova i natt.

Nillas band består av Nilla (sång, akustisk gitarr, munspel), Niklas Ekelund (elgitarr), Erik "Bobo" Urban (bas) och Bengt Johnson (trummor). Det märktes direkt att hela bandet var på ett strålande spelhumör.

Nillas låtar tar upp allt från miljöförstöring till kärlek. Head Over Heels är en kärlekslåt medan Liquid Gold handlar om hur vi tar hand om vattnet på jorden.

Goldfish in a Bowl är Nillas största hitlåt. Den var med i soundtracket till filmen Hata Göteborg. The Mister Song är en grym rocklåt och Not Ready är en av Nillas allra bästa låtar. Not Ready handlar om en inte helt lyckad dejt, men låten är desto bättre. Nilla briljerar på munspel.

När hon ändå var inne på ämnet så fortsatte det med den sköna reggaelåten En annorlunda kontaktannons. Konserten är så långt mycket bra, men det är ändå ingenting om vad som kommer.

Ain't Got Much skrev Nilla efter en resa till Nepal, som är ett fattigt land med generösa invånare. En tänkvärd låt om att dela med sig. Håll mig är en mycket bra kärlekslåt från senaste plattan.

Tempot ökar med The UFO Song (the Guinea Pig Song), som visar på Nillas engagemang i djurrättsfrågor och att ge en röst åt dem som inte själva har möjligheten. En kul låt med allvarligt tema.

Så nära är Nillas allra bästa låt på svenska. Det är en underbar låt och Nilla sjunger helt makalöst denna kväll. Det är 2012 års bästa låt av alla artister - och då släppte både Bruce Springsteen och Ulf Lundell en rad bra låtar.

När man trodde att det inte kunde bli bättre kommer spelningens absoluta höjdpunkt. Bite Me har varit en av mina största favoritlåtar med Nilla sedan jag såg musikvideon för några år sedan. Det är en ca 10 år gammal låt som Nilla aldrig släppt på skiva. En grym rocklåt som jag visserligen haft förmånen att höra Nilla sjunga live ett par gånger tidigare. Det efter att jag önskat den inför varje spelning i 2 år... Detta är dock första gången jag hör den live med hela bandet. Det ger en häftig intensitet och jag tror jag log ett par timmar efteråt :) Missa inte videon nedan. Att Niklas noter blåser iväg gör bara det hela ännu roligare... Den som tror att den vanligtvis ganska softa singer-songwritern Nilla Nielsen inte kan rocka får tänka om rejält!

Hela bandet är strålande. Det märks verkligen att de har kul tillsammans på scen. Nilla är en makalös sångerska, men när hon spelar tillsammans med Niklas, Bobo och Bengt lyfter konserten till en ännu högre nivå.

Bandet avslutar med magnifika Higher Ground. Nillas mästerverk är fenomenal är och frågan är om Nilla någonsin sjungit bättre än vad hon gör denna kväll.

Bandet lämnar scen, men publiken vill ha extranummer. Nilla kommer tillbaka och avslutar med att spela The Girl You Used to Know solo. En vacker avslutning på en fantastisk kväll. Jag har sett Nilla Nielsen live över 60 gånger, men detta är en av hennes 3 bästa konserter någonsin.

Band
Nilla Nielsen (sång, akustisk gitarr, munspel)
Niklas Ekelund (elgitarr)
Erik Urban (bas)
Bengt Johnson (trummor)

Goldfish in a Bowl


The Mister Song



Håll mig



Bite Me








Inga kommentarer: