fredag 19 december 2014

Ulf Lundell på KB i Malmö

Den 16 juli såg vi en mycket bra konsert med Ulf Lundell på KB i Malmö. Jag har sett Ulf Lundell live 15 gånger tidigare, men detta var första gången på 4 år. Det var också första gången jag såg honom på KB och det var riktigt kul. Tror aldrig det varit så fullt i publiken tidigare.

Han inledde med ett par låtar från senaste plattan Rent förbannat. Den första är väl sådär, men Är vi lyckliga nu? är en grymt bra rocklåt. Hela konserten bestod förresten nästan bara av bra rocklåtar...

Moln utan minnen och Den vassa eggen var bra, men ändå ingenting i jämförelse med Tillsammans vi två som var helt otrolig. Är inte säker på att jag hört Herrarna live tidigare, men den var också bra och följdes av Öppna landskap.

Det var ännu en varm sommardag och det var ännu varmare inne på KB. Då passade Lundell på att spela Snön faller och vi med den...

Andra halvan av konserten var sanslöst bra. Det byggdes upp lite med Top Hat och När vi var kungen. Sedan kom en mycket bra version av (Oh la la) jag vill ha dej, som även innehöll första versen av Tush (ZZ Top).

Förlorad värld och Hon gör mej galen är Ulf Lundells två bästa låtar. Det är helt enkelt vansinnigt bra rockmusik. Förlorad värld inleds med underbart munspel och Hon gör mej galen tar nästan allsången från publiken över. Jag ryser fortfarande när jag tänker på dom! Se videon nedan.

Det är dock långtifrån slut. Dessa suveräna låtar följs av två andra som inte ligger långt efter; först Chans och sedan Kär och galen. Janne Bark briljerar förstås på gitarr många gånger under kvällen.

Bandet lämnar för en stund  scenen, men kommer tillbaka och gör 3 bra extranummer i form av Rött, Folket bygger landet och Gott att leva.

Det var kanske den allra rockigaste av alla Lundell-konserter jag har varit på och det vill inte säga lite. En av sommarens absolut bästa konserter.

Band
Ulf Lundell (Sång, gitarr, munspel)
Janne Bark (Gitarr)
Surjo Benigh (Bas)
Andreas Dahlbäck (Trummor)
Jens Frithiof (Gitarr)
Thomas Hallonsten (Gitarr)
Marcus Olsson (Klaviatur, piano & saxofon)


Hon gör mej galen



Inga kommentarer: