fredag 10 oktober 2014

Nilla Nielsen på Söderport i Kalmar

Den 2 augusti såg jag en grymt bra konsert med Nilla Nielsen på Söderport i Kalmar. Tidigare på dagen hade Nilla spelat på Live Green Festival i Karlskrona, men på kvällen var hon alltså i Kalmar. Det är hon även ikväll - kl. 21.00 spelar Nilla Nielsen åter live på Söderport i Kalmar - missa inte det!!!

Vi blev väldigt väl mottagna av Anes och hans personal på Söderport. Både champagnen och maten smakade alldeles utmärkt :)

Nilla inledde mycket bra. Faktum är att det nog var första gången hon inledde med mina största favoritlåtar - först Higher Ground och sedan Så nära. Detta är två helt fantastiska låtar och jag njuter varje gång jag hör dem.

Hon fortsatte med ett par lugna låtar. The Girl You Used to Know handlar om saknaden efter sin pappa och Make Me Believe är en låt Nilla skrev när hon ännu var tonåring och den är inte släppt på skiva.

Något som är kännetecknande för Nilla Nielsen är hennes starka och personliga texter. Det går igen i många låtar inte minst The UFO Song och Sima. UFO-låten som hon brukar kalla den, är en allegori och ett försök att hjälpa till att ge en röst åt de människor/djur som inte själva kan. Det är en upptempolåt som alltid är populär bland publiken, så även denna kväll. Sima är en mycket lugn och känslosam låt som handlar om en liten flicka Nilla mötte på en av sina många resor.


Därefter kommer ett av de allra starkaste partierna under konserten. Först Nillas "hitlåt" Goldfish in a Bowl, som finns med i soundtracket till filmen Hata Göteborg. En låt som handlar om att följa sitt hjärta. Not Ready är en av mina absoluta favoriter. Det beror på flera saker. Dels är låten i sig otroligt bra. Före Not Ready visar Nilla alltid hur bra hon är på mellansnack och att fånga publiken. Hon berättar hur hon var på en dejt med en kille som på första dejten började prata om bröllop och vit klänning - "jag blev så skräckslagen att jag sprang hem och skrev den här låten". Och sedan inleder hon Not Ready med härligt munspel. Helt enkelt en grymt bra låt med en kul historia bakom.

You Should Know By Now är nästan motsatsen till Not Ready - åtminstone textmässigt. Den handlar om att vara riktigt kär. Ironiskt nog skrev Nilla den när hon inte alls var kär... Ännu en skön låt som får alla på gott humör.

I Don't Know How to Fall in Love Anymore var en av de låtar jag först fastnade för. Nilla spelar den ibland, men långtifrån på varje konsert. Jag blev riktigt glad att höra den på Söderport.

Raden av låtar om kärlek fortsätter med Head Over Heels från albumet Higher Ground. Därefter första singeln från senaste albumet Så nära - Kommer inte att sova i natt. Det är en otroligt vacker kärlekslåt som Nilla brukar anpassa slutet av texten efter den stad hon spelar i - "Vi älskar varandra när Kalmar släcks ner kommer inte att sova i natt".

Första halvan av konserten avslutas med två låtar från Nillas senaste album - En annorlunda kontaktannons och Om jag var Gud för ikväll. Den senare handlar om en förhoppning om en bättre värld. Därefter blir det en paus på ca 15 minuter.

Nilla inleder andra set med Ain't Got Much. Inspirationen till låten kommer även denna gång från en resa och handlar om att dela med sig även om det inte alltid är så mycket. Eller som Nilla säger "ibland räcker det med ett leende på bussen).

Found You är en mycket bra låt som skrevs efter att Nilla varit med i tsunamikatastrofen. Hon spelar fler låtar från senaste plattan som också bara dyker upp då och då på hennes konserter. Jag har sett det på Facebook och Salt är båda även utgivna som singlar. Dessa är bra låtar, men ännu mer gillar jag Du gav mig Fantomenringen. Det är en väldigt kul och fin låt om barndomsvänskap. 

Nilla bjuder också på några covers. Bäst av dessa är en lysande version med massor av munspel i You're Still Standing There (av Steve Earle). Den egna rariteten Blood Money / American Honey spelas efter önskemål från publiken.

Nu börjar konserten dra sig mot slutet och det visar sig att Nilla sparat det bästa till sist. Hon gör en fenomenal version av underbara Snow Leopard. Det är en suverän låt med helt magiska textrader. Min favoritrad är "I would've let him dive into my ocean but all he did was rock the boat". 

Sedan kommer den stora överraskningen och konsertens absoluta höjdpunkt. För några månader sedan mailade Nilla mig en låt som jag trodde var ny. Nää sa hon, den skrev jag för länge sedan, redan på 90-talet. Hon har pratat ett par gånger tidigare i sommar om att spela den, men det har inte blivit. Söderport i Kalmar blev alltså platsen då vi fick höra Destination Unknown live för första gången på 2000-talet. Det är en fullständigt lysande låt som aldrig är släppt på skiva. Jag hoppas det kommer att ändra sig. Så här fantastiska låtar är alldeles för bra för att ha hemma i arkivet. Och tro mig, det är inte den enda... Jag blev alldeles tagen, men hade åtminstone fattning nog att filma detta unika ögonblick. Jag hade gåshud låten igenom!

Destination Unknown följs upp av ytterligare en sanslöst bra raritet. Bite Me finns visserligen på YouTube sedan länge som en väldigt bra musikvideo, men det var först i soundtracket till Nillas självbiografi "Valhajsflickan - en sann berättelse om och av en överlevare" den gavs ut på skiva. Nu finns detta soundtrack bara i väldigt begränsat antal (100 CD som är slutsålda) så jag hoppas att även Bite Me kommer på ett album så småningom.

Allra sist spelar Nilla Higher Ground en gång till. Hennes allra bästa låt får både börja och avsluta denna magiska kväll. Tack ännu en gång, Nilla - du är helt grym!!! 

Band
Nilla Nielsen (sång, gitarr, munspel)


Destination Unknown (live för första gången på 2000-talet)




Snow Leopard




Jag har sett det på Facebook




Inga kommentarer: