tisdag 28 januari 2014

Nilla Nielsen - Bite Me

Idag släpper Nilla Nielsen sin självbiografi "Valhajsflickan - en sann berättelse om och av en överlevare". Jag har haft förmånen av att läsa några kapitel av inledningen till boken och blev helt tagen över Nillas starka berättelse om när hon skadades allvarligt i tsunamin i Thailand 2004. Jag ser verkligen fram emot att få läsa hela boken.

Till Valhajsflickan medföljer även ett soundtrack med 11 låtar som har anknytning till berättelsen. Den verkliga rariteten bland dessa är rocklåten Bite Me. Det finns en härlig musikvideo till låten från 2003 och var en av de första YouTube-klippen jag såg med Nilla. Jag kommer såg väl ihåg en av de första gångerna jag pratade med henne. Det var efter en konsert i Kristianstad och jag försökte beskriva videon till låten jag hade glömt namnet på. Jag sa "Det är en kanonbra låt och du kör omkring i en gammal bil". Nilla skrattade och sa att det måste vara Bite Me.

Något år senare fick jag Bite Me av Nilla på singel (den är sedan länge helt omöjlig att få tag på). Vid konsert efter konsert började jag önska att hon skulle spela Bite Me, men icke. Men så, allra sist på en spelning i Helsingborg den 27 december 2012 spelade hon den till min stora överraskning. Det värmde otroligt mycket när Nilla avslutar med att säga "God Jul Peter, den har du kämpat för i över 2 år".



Nu finns Bite Me för första gången på ett album, men det gäller att passa på. Valhajsflickans soundtrack finns bara i 100 exemplar på CD - sedan är det downloads som gäller.

Valhajsflickans soundtrack
  1. Himmelen måste saknat sin ängel
  2. Higher Ground
  3. Black Water
  4. The Mister Song
  5. The UFO Song (the Guinea Pig Song)
  6. Sima
  7. Blood Money / American Honey
  8. The Girl You Used to Know
  9. Man from the North
  10. Bite Me
  11. Hymn för Orangutan (Lullaby for the Wounded)

Bite Me live på jubileumskarnevalen i Landskrona den 11 juli 2013

Inga kommentarer: