söndag 19 januari 2014

Bästa album 2013

2013 var ett sämre musikår när det gäller album än året före.

Bon Jovi gjorde årets bästa album med What About Now. Det är en bra platta, men ändå inte i närheten av deras bästa. De bästa låtarna på skivan är Because We Can, What About Now, That's What the Water Made Me, What's Left of Me och Beautiful World. Jag såg också en mycket bra konsert med Bon Jovi på Parken i Köpenhamn i somras.

Dan Baird & Homemade Sin är ett av världens bästa band och deras skiva Circus Life är bra, men även de har gjort bättre. Bästa låtarna är Outlivin', Fall Apart on Me, Break Down and Cry och All the Same. Jag såg 2 helt fantastiska konserter med bandet i Helsingör och Malmö under våren.

Ulf Lundell släppte i slutet av året albumet Trunk. Det är en hyfsad skiva, men han har gjort så mycket som är bättre. Bästa låtarna är När vi var kungar, Vi är inte arbetslösa, Gå på tvärs och Fritt fall.

Del-Lords släppte albumet Elvis Club. Det är deras första studioalbum sedan 1990. Del-Lords har alltid varit ett av mina stora favoritband. De gjorde massor av bra musik på 80-talet. Bästa låtarna på Elvis Club är Letter (Unmailed), When the Drugs Kick In, Everyday och Flying. I november såg jag min första konsert någonsin med Del-Lords. Det var en lysande kväll i Malmö.

Lars Winnerbäck släppte Hosianna som inte alls låter som någon av hans andra skivor. Den är mycket tyngre och mörkare - ganska lik Thåströms skivor på 2000-talet. Det finns en grymt bra låt på skivan - Det gick inte. I övrigt var det inte många jag först fastnade för. Jag såg en mycket bra konsert med Lars Winnerbäck i Karlskrona i höstas och live lät flera av de andra låtarna också mycket bra, t ex Gå med mig vart jag går och Utkast till ett brev.

Några andra hyfsade album som kom 2013 är Ramshackle (The Bluefields), Vinyl (The Alarm with Phil Daniels), Stifinner (Blått & Rått) och Harmony (Serena Ryder).

Det kom även några livealbum, bäst är Tom Pettys In the Coliseum.

Bästa album 2013
1. Bon Jovi - What About Now
2. Dan Baird & Homemade Sin - Circus Life
3. Del-Lords - Elvis Club
4. Ulf Lundell - Trunk
5. Lars Winnerbäck - Hosianna

Svenska: Ulf Lundell Trunk
Live: Tom Petty In the Coliseum


Bon Jovi - Because We Can




Dan Baird & Homemade Sin - Fall Apart on Me


Inga kommentarer: