tisdag 31 december 2013

2013 var ett grymt musikår

2013 blev ännu ett fantastiskt musikår. Jag har sett och lyssnat på hur mycket bra musik som helst. Här är några av årets höjdpunkter:

2 grymma konserter med Dan Baird & Homemade Sin i Helsingör och Malmö. Ett av världens bästa rockband.

4 fantastiska konserter med Bruce Springsteen & The E Street Band i Stockholm och Köpenhamn. Hela Born to Run 1:a dagen, hela Darkness on the Edge of Town 2:a dagen och hela Born in the USA 3:e dagen i Stockholm samt hela Born to Run i Köpenhamn.

Lysande konsert med Bon Jovi i Köpenhamn.

Strålande konsert med Lars Winnerbäck i Karlskrona.



Efterlängtad konsert med Del-Lords i Malmö.

Suverän rockmusikal om Kal P. Dal i Malmö.

Jag har även sett Per Persson, Joddla Med Siv, Docenterna, Squeak, John Bull Band, Cajsa Ziik och Sarah MacDougall (Kalmar), Stiftelsen (Helsingborg), Calle Kristiansson (Åhus), Dan Hylander & Orkester (Ystad), John Pohlmans Orkester och Jill Johnsson (Norrköping).

Men framförallt har jag sett fantastiska Nilla Nielsen 26 gånger. Nilla är en strålande sångerska och låtskrivare. Hon är en magnifik liveartist. Hon är en underbar vän som jag har förmånen att jobba med.

Nilla är en unik artist, men ibland påminner hon om Springsteen... Nilla tycks precis som Bruce ha ett kassavalv med undangömda mästerverk... Ibland kan jag få ett mail från Nilla med en ljudfil, ofta helt utan någon kommentar. Jag laddar ner låten och börjar lyssna. Sedan sitter jag bara och gapar av stum beundran... Några av dessa låtar är bland det bästa hon någonsin gjort, som en av låtarna jag fick häromdagen. Jag blir lika glad varje gång detta händer.

Jag avslutar året med ett par rariteter från Nilla som inte finns på någon skiva.

Bite Me är en grym rocklåt som inte finns med på något album, men som funnits som skön musikvideo på YouTube ett antal år. Här är den dock i en lysande liveversion från Landskronakarnevalen i somras. Nilla Nielsen (sång, gitarr), Niklas Ekelund (gitarr), Erik Urban (bas) och Bengt Johnson (trummor).



Make Me Believe dök helt plötsligt upp på den sköna livespelningen på Nilsson's i Ängelholm i november. Denna vackra låt finns inte heller med på något album och Nilla hade inte spelat den live sedan mitten av 90-talet.

Inga kommentarer: