lördag 16 februari 2013

Dan Reed - All I Need Is You

Igår släppte Dan Reed sitt nya album Signal Fire. Jag har hunnit lyssnat på det några gånger de senaste veckorna då Dan Reeds svenska promotor var vänlig nog att maila det till mig i förväg.

Dan Reed har egentligen aldrig varit någon stor favorit. Jag lyssnade aldrig på Dan Reed Network, som jag inte alls gillade och inte mycket av det som kom senare heller. Sommaren 2010 var jag på Sweden Rock Festival. Jag hade egentligen knappt tänkt se Dan Reed som spelade solo och akustiskt. Mest av en händelse gick jag förbi och fastnade sedan resten av spelningen. Dan Reed gjorde en mycket bra spelning. Det var en stor positiv överraskning.

Senare samma höst såg jag Dan Reed på Compagniet i Karlshamn då Nilla Nielsen var förband åt honom. Även då gjorde Dan Reed en hyfsat bra spelning. Jag var också med på efterfesten hela natten efteråt och fick möjlighet att växla några ord med honom. Samt se honom spela mer musik och stapla glas, kaffekoppar, flaskor...

Sommaren 2011 var Dan Reed tillbaka på SRF med helt band, men året före är fortfarande min favoritspelning.

Igår kom alltså Signal Fire som jag tycker är ganska bra. Mina favoritlåtar på plattan är titellåten Signal Fire och All I Need Is You. Vill du se Dan Reed så passa på under hans Sverigeturné som startar den 21 februari i Stockholm. Alla speldatum finns här.



Musikvideon till All I Need Is You



Video från efterfesten i Karlshamn 2010 med Sacred Ground

Inga kommentarer: