onsdag 16 januari 2013

Best of 2003

2003 var inget bra musikår när det gäller skivor, men det kom några... Bästa låtarna var Rock this place (Dan Baird) och coverlåtarna Johnny 99 (The Mystic Knights Of The Sea), I wanna be sedated (Offspring) och Hum hum från Humlegården (Lars Winnerbäck). På Spotifylistan nedan finns även andra låtar jag gillar från 2003.

Det kom även några hyfsade album - bl a Out of mothballs (Dan Baird) och Söndermarken (Lars Winnerbäck). På Alarms liveskiva finns många höjdpunkter.

Det som saknades bland albumen vägdes dock upp av ett antal mycket bra konserter. Bruce Springsteen & The E Street Band på Ullevi i Göteborg är bland det bästa jag någonsin sett - endast jämförbart med andra Springsteenkonserter jag sett på Ullevi. Veckan före hade jag sett Bruce i Köpenhamn - även det var en bra konsert, men inte i närheten av Ullevi. Jag såg även 2 mycket bra konserter på KB i Malmö - Maria McKee och Southside Johnny & The Asbury Jukes. Dessutom såg jag Ulf Lundell (Tomelilla) och Sweden Rock Festival (Norje). Sist men inte minst var Grus I Dojjan "husband" på Cecilia och Jons bröllop i Bollerup.

Bästa låtar
1 Dan Baird - Rock This Place
2 The Mystic Knights Of The Sea - Johnny 99
3 Dan Baird - Picture On the Wall
4 Offspring - I wanna Be Sedated
5 Lars Winnerbäck - Hum hum från Humlegården
6 Lars Winnerbäck - Min älskling har ett hjärta av snö
7 Bob Walkenhorst - Life Can Turn
8 Lars Winnerbäck - Söndermarken
9 Lars Winnerbäck - Dunkla rum
10 John Mellencamp - Teardrops Will Fall
Svenska: Lars Winnerbäck - Hum hum från Humlegården

Bästa album
1 Dan Baird - Out Of Mothballs
2 Lars Winnerbäck - Söndermarken
3 Elders - American Wake
4 Bob Walkenhorst - The Beginner
5 Meat Loaf - Couldn’t Have Said It Better
Svenska: Lars Winnerbäck - Söndermarken
Live: Alarm - The Sound & The Fury Live 1981 to 1991

Bästa konserter
1 Bruce Springsteen & The E Street Band - Ullevi, Göteborg
2 Bruce Springsteen & The E Street Band - Parken, Köpenhamn
3 Ulf Lundell - Christinehofs Slott, Tomelilla
4 Southside Johnny & The Asbury Jukes - KB, Malmö
5 Maria McKee - KB, Malmö
Svenska: Ulf Lundell - Christinehofs Slott, Tomelilla

Inga kommentarer: