tisdag 8 januari 2013

Bästa album 2012


2012 var ett mycket bra musikår. Bruce Springsteen och Nilla Nielsen släppte årets 2 klart bästa skivor. Ulf Lundell, Soul Asylum och The Bluefields gjorde också bra plattor.

Bruce Springsteens Wrecking Ball är en fantastisk bra skiva - det bästa studioalbum han gjort sedan Born in the USA (1984). Den innehåller massor av bra låtar. Allra bäst är American Land, We Take Care Of Our Own, Shackled and Drawn, Death To My Hometown, Land Of Hope and Dreams och We Are Alive. I somras såg jag 2 grymma konserter med Bruce Springsteen & The E Street Band på Ullevi i Göteborg. Konserten på lördagen var så sanslöst bra att det inte går att beskriva. Det är den näst bästa konsert jag någonsin sett (endast Springsteen på Ullevi 1985 är bättre). Jag har köpt biljetter till 4 Springsteen-konserter i maj :)

Nilla Nielsen är en helt underbar sångerska som i somras släppte albumet Så nära, det första hon gjort helt på svenska. Titellåten är tillsammans med Higher Ground den bästa låt Nilla någonsin gjort - oerhört bra!!! Jag gillar alla låtar på Så nära, men allra bäst är Så nära, Himmelen måste saknat sin ängel, Du gav mig Fantomenringen, Kommer inte att sova i natt, Jag har sett det på Facebook och Vänster och höger. Jag har den enorma glädjen att hjälpa Nilla med promotion, marknadsföring, diverse runt konserter och mycket annat. En stor bonus är alla konserter jag får se med henne - i år blev det 25 st. Den allra bästa var den magiska releasespelningen på Pålsjö Krog i Helsingborg i juli. Det är den bästa konsert jag sett med Nilla. Andra höjdpunkter var t ex releasespelningen i Stockholm, utsålda Vallåkra Stenkärlsfabrik och maratonkonserterna i Eskilstuna och på Ven. På årets sista spelning gav hon mig den finaste julklapp jag kunnat få genom att spela Bite Me live för min skull (jag har önskat den många gånger under 2,5 år).

Ulf Lundell var äntligen tillbaka med Rent förbannat, som tyvärr är en lite för ojämn platta. De bästa låtarna är dock mycket bra. Soul Asylum gjorde sin bästa skiva på många år. The Bluefields debutalbum Pure var också bra, men det är kanske inte så konstigt då både Dan Baird och Warner Hodges ingår i bandet.

Det släpptes också flera bra liveskivor under året. Allra bäst är Pogues "In Paris - 30th Anniversary Concert At The Olympia" som innehåller de flesta av mina största favoritlåtar och där Shane MacGowan sjunger riktigt bra (ja för att vara han alltså). Även Southside Johnnys "Cadillac Jack's Number One Son" och Dan Hylanders & Orkesters "Förscenad" är mycket bra. Extra kul att Dan har med ett tack till mig både i konvolutet och i eftertexterna till DVD:n :)

Jag har sett massor av konserter de senaste åren men aldrig så många som under 2012. De 25 spelningarna med Nilla gav många magiska ögonblick, men det gjorde som sagt även de båda konserterna med Bruce Springsteen & The E Street Band. Jag började dock året med att se 2 fruktansvärt bra konserter med The Rainmakers (Oslo och Skien i Norge). Dan Baird & Homemade Sin i Malmö var grymt bra. Andra höjdpunkter var Per Persson (Kalmar), Dan Hylander & Orkester (Malmö), Ugly Kid Joe och Twisted Sister (Sweden Rock Festival). Jag hade även biljett till Thåströms spelning utanför Tomelilla, men denna förblev outnyttjad då åkte på roadtrip med Nilla Nielsen till Stockholm och Öregrund istället.

Jag är säker på att 2013 också kommer att bli ett bra år. Jag har biljetter till 4 konserter med Bruce Springsteen & The E Street Band (Stockholm och Köpenhamn) samt till Bon Jovi (Köpenhamn). Dessutom hoppas jag få se många fler konserter med Nilla Nielsen - och många andra.

Bästa album 2012

1. Bruce Springsteen - Wrecking Ball
2. Nilla Nielsen - Så nära
3. Ulf Lundell - Rent förbannat
4. Soul Asylum - Delayed Reaction
5. Bluefields - Pure

Svenska: Nilla Nielsen - Så nära
Live: Pogues - In Paris - 30th Anniversary Concert At The Olympia


Bruce Springsteen - American Land



Nilla Nielsen - Himmelen måste saknat sin ängel

Inga kommentarer: