torsdag 19 januari 2012

Bästa album 2011

2011 var ett mycket bra musikår, men inte riktigt lika bra som året före. 2011 var ett år när några av mina största favoriter släppte sina första studioalbum på många år. Bäst var 25 On (Rainmakers) och Den försenade mannen (Dan Hylander & Orkester), men även Sator, D-A-D, Sahara Hotnights och Elders gjorde bra plattor.

Rainmakers har vid sidan av Bruce Springsteen alltid varit mina största favoriter. De gjorde helt fantastiska skivor på 80- och 90-talet, men sedan dröjde det 15 år innan de återförenades till 25-årsjubileet av sin första skiva - och då passade de på att spela in ett nytt grymt bra album - 25 On. Allra bäst på nya skivan är Missouri girl och Go down swinging - det är helt grymma låtar. Även Given time, Half a horse apiece, Kansas City Times och Vermillion är mycket bra. Jag hade också den stora lyckan att åter få se detta fantastiska rockband live. Det blev 2 konserter - i Oslo och Drammen. I Drammen hade jag även den stora äran att få vara med under deras soundcheck - en enorm upplevelse, inte minst när Bob Walkenhorst spelade The greatest night of my life bakom scenen på slutet. Nästa vecka ska jag åter se Rainmakers live - i Oslo och Skien.

De senaste åren har jag sett många konserter med Dan Hylander & Orkester. 2011 släppte de äntligen även en ny skiva, som passande nog heter Den försenade mannen. Dans förra skiva kom 1994... Den nya skivan är precis som Rainmakers grymt bra. Det finns både bra rocklåtar, som Aldrig för sent att bli ung, Förr var det värre än nu och Stå upp (och bli räknad med) - och flera bra lugna låtar, som Riberalta och Höstsol. Så kul att höra Dan Hylander, Janne Bark, Nilla Nielsen, Jannike Stenlund, Johan Hängsel, Tomas Pettersson och Bobby Djordjevic tillsammans på skiva.

Jag såg massor av konserter 2010, men jag tror jag såg ännu fler 2011 - så många har jag aldrig förr sett under ett år. De båda Rainmakers-konserterna i Oslo och Drammen var bäst. Nilla Nielsen var fullkomligt lysande på Helsingborgsfestivalen (såg även 2 andra bra konserter med Nilla i Vallåkra och på Råå), Dan Hylander & Orkester var kanonbra på KB och i ösregnet på St Gertrud i Malmö var det grymt kul (det blev 11 Hylander-konserter 2011). Wilmer X i Kristianstad var en av årets definitivt bästa. På Sweden Rock Festival var Jason & The Scorchers, Joan Jett & The Blackhearts, Hooters, Chips & Kent (från Sator) och Ozzy Osbourne bäst. Under hösten såg jag 2 sanslöst bra konserter med Dan Baird & Homemade Sin. Andra mycket bra spelningar var Sator, Pernilla Andersson och Stacie Collins.

2012 kommer också att bli ett bra konsertår. Redan nu har jag biljetter till 2 konserter med Bruce Springsteen & The E Street Band och 2 med Rainmakers. Under hösten har jag haft den stora glädjen att hjälpa Nilla Nielsen med hemsida, marknadsföring m m. Det är fantastiskt kul och jag ser fram emot hennes nya skiva och förhoppningsvis många konserter.

Bästa album 2011
1. Rainmakers - 25 On
2. Dan Hylander & Orkester - Den försenade mannen
3. Sator - Under the radar
4. D-A-D - DIC.NII.LAN.DAFT.ERD.ARK
5. Sahara Hotnights - Sahara Hotnights

Svenska: Dan Hylander & Orkester - Den försenade mannen
Live: Rainmakers - Thanksgiving 2011

Rainmakers - Go down swinging (från Drammen)




Sator - Wanted: hope and pride beforie I die

Inga kommentarer: