lördag 18 juni 2011

Sweden Rock Festival - dag 3

Väderprognoserna för fredagen på SRF varnade för risk för uppemot 40 mm regn, men tack och lov var det uppehåll hela dagen (dock mulet och ganska kallt).

Jag, Magnus och Camilla gick ner till festivalen redan till lunch och såg först på Steelheart, som hade ett par hyfsade låtar, men annars var ganska dåliga. Mr Big och Evergrey som följde var ännu sämre.

Sedan var det dags för Sweden Rock Festivals bästa spelning 2011 - Jason & The Scorchers. JATS är ett av mina största favoritband någonsin och detta var 4:e gången jag såg dem live. De gjorde en kanonspelning och bjöd på massor av klassiker. Läs mer i separat inlägg.

Därefter tog vi en paus och tyvärr missade jag Mats Ronander.

På kvällen var vi åter på plats och jag fick se en ny kanonspelning på den akustiska scenen av Chips & Kent från Sator. Läs mer i separat inlägg.

Jag såg även ett par låtar av Helloween och sanslöst dåliga inledningar av Whitesnake och Ghost. Det absolut sämsta med många hårdrocksband är dessa jävla solon. Jag begriper inte varför det ena bandet efter det andra ska plåga sin publik med 10-15 minuter långa gitarr- och trumsolon. Det är så fruktansvärt tråkigt att lyssna på. Whitesnake slog alla rekord i denna form av musikalisk tortyr. Ghost är bland det mest bisarra jag sett på en scen.



Den sena underhållningen stod annars en hungrig festivalbesökare för denna sena kväll. Inför Whitesnakes spelning stod jag och hängde på ett staket. Efter en stund kommer en totalt aspackad man och ställer sig några meter bredvid. I den ena handen har han en tallrik med ris och thaimat. Med den andra handen skyfflar han in maten i munnen - näve efter näve. När maten nästan är slut tappar han tallriken innanför staketet och rasar själv i hop på marken utanför. Efter en stund tar han sig med möda upp till sittande läge och får då syn på tallriken innanför staketet. Han sträcker in armen, drar ut tallriken och fortsätter äta (med handen såklart). Jag skrattade så mycket att jag var tvungen att gå därifrån.

Band jag såg under fredagen
Steelheart
Mr Big
Evergrey
Jason & The Scorchers
Chips & Kent (från Sator)
Helloween
Whitesnake
Ghost

Inga kommentarer: