torsdag 26 maj 2011

Nilla Nielsen - Liquid gold

Nilla Nielsen är en helt lysande skånsk sångerska. Det är faktiskt inte mer än ett drygt år sedan jag köpte Nillas första skivor och började lyssna på allvar på hennes musik.

Det som slog mig först är vilken otrolig sångröst denna söta tjej från Helsingborg har. Det andra var vilka fantastiska texter hon skriver. Det är så personligt och med en sådan värme att jag ibland blir helt stum av beundran. Ju fler låtar jag hörde desto mer imponerad blev jag. Jag hade under flera år klagat på att det nästan inte kommer några nya bra artister. Men plötsligt stöter man på en begåvning långt utöver det vanliga. Nilla Nielsen är det bästa som hänt svenskt musik på många år.

Det handlar inte heller om några enstaka bra låtar. Nilla Nielsens 3 album som kommit ut på CD är fullständigt briljanta, från början till slut. Nilla har även släppt ett 4:e album, men endast digitalt. Därutöver flera singlar som inte finns på något album. Lyssna på Nilla på hennes hemsida eller på Spotify - och köp hennes skivor!!!

Jag har sett Nilla många gånger live tillsammans med Dan Hylander & Orkester, men jag har även sett henne live 2 gånger när hon sjunger sina egna låtar. Båda dessa spelningar var helt suveräna. Hur bra Nilla Nielsen än är på skiva - är hon ännu bättre live.

I sommar kommer Nilla att göra många konserter. Ta chansen att se Sveriges bästa sångerska:
17/6 Linköping (med Dan Hylander)
30/6 Karlstad (Cafe August, med Hylander)
1/7 Eskilstuna (Rademachersmedjorna, med Hylander)
6/7 Karlskoga (Putte i Parken, med Hylander)
8/7 Varberg (Majas vid havet, med Hylander)
9/7 Falkenberg (Visfestivalen, med Hylander)
22/7 Landskrona (Slottscaféet Oasen, duo med Hylander)
23/7 Vallåkra (Stenkärlsfabriken)
26/7 Helsingborg (Kulijulis finalkväll, Grytan)
29/7 Helsingborg (Helsingborgsfestivalen)
6/8 Malmö (St Gertrud, med Hylander)
12/8 Ven (Tuna Krog)
27/8 Knislinge (Helgeåfestivalen, med Hylander)

Här en mycket bra låt, som också är ett prov på Nillas engagemang i miljö- och djurfrågor, från albumet Shellshocked - Liquid gold

Inga kommentarer: