söndag 3 april 2011

En fantastisk rock'n'roll-vecka

Den senaste veckan har varit helt fantastisk rolig. Jag har sett 5 konserter på 7 dagar - och vilka upplevelser det har varit.

Det började förra fredagen med turnépremiären med Dan Hylander & Orkester på KB i Malmö. Av alla Hylander-konserter jag sett är detta den allra bästa. Jag såg även Dan Hylander i Sölvesborg på lördagen (som Nilla Nielsen vänligt nog bjöd på).

Därefter åkte jag till Norge för att för första gången sedan 1989 se The Rainmakers live igen. Konserten på tisdagen i Oslo är en av de bästa konserter jag någonsin sett - en helt otrolig kväll. Dagen därpå åkte jag vidare till Drammen där jag fick vara med om såväl soundcheck som en ny lysande konsert.

På torsdagen åkte jag tillbaka till Sverige - och Halmstad för en ny kanonkonsert med Dan Hylander & Orkester. De kommande dagarna kommer lite mer utförliga texter om varje konsert.

Vilken vecka det har varit. Jag har kört över 200 mil, det har kostat en jäkla massa pengar - men har varit värt varenda spänn. Det är så kul att få lyssna på lysande konserter med sina favoritartister - och inte minst prata med fenomenala musiker i 2 fantastiska band. En otrolig upplevelse.

Det finns ett ögonblick under veckan som är svårslaget. Efter soundchecket med The Rainmakers i Drammen bad Bob Walkenhorst mig och 2 nya norska vänner följa med bakom scenen. Han tog fram några stolar, vi satte oss ned och med en opluggad elgitarr spelar han en av världens bästa låtar för oss - The greatest night of my life. Detta är den låt jag mer än någon annan önskade att få höra när jag åkte till Norge. Rainmakers spelade den inte under någon av konserterna, även Bob Walkenhorst själv gör den ytterst sällan live. Istället får man höra den så här exklusivt. Jag satt och rös hela tiden...



It was a one night stand
with a rock 'n' roll band
in a big old room
with a sonic boom
there were a thousand chairs
there were twenty-five there
and the band felt blue
I guess I did too
but we played and played
and when we walked off the stage
I swore I'd just jammed with God
it was the greatest night
of a young boy's life
but the band just thought
I was odd
you never know who
might be watching you
on the greatest night of your life

there was a little old town
I left and I loved
It was one mile square
mighty quiet there
I split for the skies
grew weary and wise
out casting my pearls
all over the world
and I climbed so high
nearly ruined my eyes
trying to see what I could see
and what I saw
was that little old town
was all the world I'd ever need
the truth like a stone
will come crashing home
on the greatest night of your life

there was a girl I loved
in that little old town
we were the best of friends
odd even for then
but we went our ways
and she changed her name
and she changed her tune
changed faces too
and I tried like mad
to recreate what we had
but it wasn't meant to be
and when I finally gave up
that I'd never know love
she was standing
right in front of me
love will arrive
in its own good time
on the greatest time of your life

thanks for being here with me
on the greatest night of my life


Lyrics by Bob Walkenhorst
© 1994 Bob Walkenhorst Music BMI

Inga kommentarer: