lördag 5 februari 2011

Dan Hylander - Den försenade mannen

Den 16 mars släpps Dan Hylander & Orkesters nya album "Den försenade mannen" på CD och vinyl. Singeln "Förr var det värre än nu", som kom för ett par veckor sedan är mycket bra, men det återstår att se om Sveriges bästa band också har gjort den bästa svenska skivan...

Singeln går att köpa och ladda ner från iTunes, CDON och Bengans - eller lyssna på MySpace, Facebook eller Spotify.

Dan Hylander har alltid varit en av mina absolut största svenska favoritartister. Albumen September, Bella notte, Calypso och Om änglar o sjakaler är briljanta och jag hoppas Den försenade mannen kommer att vara lika bra.


Jag har aldrig sett så många konserter som jag gjorde förra året. Den var helt lysande spelningar av bl a Bob Walkenhorst & Jeff Porter (Oslo), Nilla Nielsen (Karlshamn), D-A-D (SRF, Norje), Sator (SRF, Norje), Quireboys (SRF, Norje) och Guns n'Roses (SRF, Norje). Jag tror dock att den allra bästa var med Dan Hylander & Orkester på St Gertrud i Malmö den 7 augusti. Alla Hylander-spelningarna under året var enormt bra, men detta var en helt magisk kväll.

Dan Hylander är också en artist jag sett live många gånger - 13 st (varav 8 ifjol). Det är bara Ulf Lundell (15) och Bruce Springsteen (14) jag sett live fler gånger. Med tanke på att jag redan köpt biljett till 4 Hylander-konserter i vår kommer han snart vara "etta på den listan".

Och utan att räkna på det tror jag att den lysande gitarristen Janne Bark är den musiker jag sett live flest gånger (han har ju varit med på de flesta konserter jag sett med både Dan Hylander och Ulf Lundell).

Efter skivsläppet blir det vårturné. Missa inte dessa konserter - det finns inget bättre band i Sverige idag. 2,5-3 timmars lysande rock'n'roll per kväll. Jag har hittills köpt biljett till 4 av dessa :)

25/3, Malmö (KB)
26/3, Sölvesborg (Slottslängorna)
31/3, Halmstad (Halmstad Teater)
8/4, Helsingborg (The Tivoli)
9/4, Göteborg (Konserthuset)
6/5, Örebro (Prisma)
10/5, Stockholm (Södra Teatern)
21/5, Uppsala (Katalin)
Fler datum kan tillkomma

Det kommer såklart att bli ett antal låtar från den kommande plattan, men förhoppningsvis även klassiker som Bella notte, 21/3, Farväl till Katalonien, Svart kaffe, Skuggor i skymningen, Vykort vykort, Solregn, Levandelivet, samt bra låtar av Nilla Nielsen, Jannike Stenlund och Janne Bark.

Den lysande Orkester består av
Jannike Stenlund - Fiol/munspel/kör
Janne Bark - Gitarr/kör
Dan Hylander - Sång/gitarr
Tomas Pettersson - Klaviatur/kör
Johan Hängsel - Trummor/kör
Bobby Djordjevic - Bas/kör
Nilla Nielsen - Gitarr/tamburin/kör

(bilden är lånad från Dan Hylanders Facebook-sida)



Så här jäkla bra brukar konserterna starta - Bella notte (Kristianstad 15/7 2010)




Och så här grymt bra kan en avslutning av konserterna vara - Vykort vykort (Malmö 7/8 2010)




Vi får njuta av mer än Dan Hylanders låtar. Nilla Nielsen med den underbara Higher ground (Malmö 7/8 2010)




Och Jannike Stenlund med Tomorrow can wait (Malmö 7/8 2010)




Och Janne Bark med Bara en man (Hässleholm 20/11 2010)

Inga kommentarer: