torsdag 6 januari 2011

Bästa album 2010

2010 var ett mycket bra musikår - kanske det allra bästa på 2000-talet. Det kom 2 makalöst bra album: Higher ground (Nilla Nielsen) och Halcyon times (Jason & The Scorchers). Även Melissa Etheridge, Alarm, Bones och Quireboys släppte mycket bra skivor.

Har jag glömt Bruce Springsteen kanske någon frågar - inte alls. The promise: The darkness on the edge of town story är en helt fantastisk bra box, men eftersom Darkness utkom 1978 räknar jag inte detta som ett nytt album. Flera tidigare outgivna låtar finns dock med i morgon...

Halcyon times är Jason & The Scorchers första studioalbum sedan 1996. Det är en grymt bra skiva, som innehåller massor av bra låtar, t ex Golden days, Moonshine guy, Mona Lee, Gettin' nowhere fast och Mother of greed. I somras gjorde de 2 spelningar i Sverige som jag tyvärr missade, just nu är de på turné i USA och i juni kommer de till Sweden Rock Festival. Många andra år hade denna varit en solklar etta på mina albumlistor, men...

Higher ground av Nilla Nielsen är ett rent mästerverk. När jag köpte skivan av Nilla i somras bad hon mig recensera den på min blogg (läs recensionen här). Jag lyssnade på skivan i bilen och gillade den direkt. Sedan dess har jag hört den otaliga gånger och jag blir bara mer och mer övertygad om att denna vackra sångerska från Helsingborg är bland det bästa som hänt svensk musik på massor av år. Det finns inte en dålig låt på plattan, men det finns flera som är fullkomligt lysande. Allra bäst är titelspåret Higher ground, men även Snow leopard, I don't know how to fall in love anymore, The UFO song (the Guinea pig song), Head over heels, Then you said I made you feel unfaithful och Salt (den enda låten på svenska) är grymt bra. Nilla Nielsen är en fantastisk låtskrivare med en helt underbar röst. Nillas skivor är suveräna, men hon är faktiskt ännu bättre live. Jag har sett henne många gånger tillsammans med Dan Hylander & Orkester, men även 2 konserter på egen hand (på Ölhallen och Compagniet i Karlshamn). Higher ground är årets bästa album och Nilla Nielsen är Sveriges bästa sångerska!

Jag har aldrig sett så många konserter som jag gjorde under 2010. Det har varit otroligt roligt att se så mycket bra musik och det är ett år jag aldrig kommer att glömma. Den började i mars med att jag åkte till Oslo för att se en fantastik konsert Bob Walkenhorst & Jeff Porter. Jag har sett Eldkvarn (Västervik), Sabaton och Twisted Sister (Örebro), John Fogerty (Helsingborg), Docenterna (Hammenhög), Ulf Lundell (Tomelilla) och Dan Reed (Karlshamn). Jag såg massor av bra spelningar under 4 dagar på Sweden Rock Festival (Norje) - bl a D-A-D, Quireboys (2 ggr), Guns n'Roses, Aerosmith, Sator, Gary Moore, Billy Idol, Bachman & Turner, Dan Reed och Bonafide. Jag har sett 2 fantastiska konserter med Nilla Nielsen (båda i Karlshamn).

Framförallt har jag sett Dan Hylander & Orkester. Det blev 8 konserter under 2010 (Karlshamn, Malmö 3 ggr, Jönköping, Kristianstad, Sölvesborg och Hässleholm). Hur kan man se 8 konserter med Dan Hylander på ett år? - För att Dan blev sjuk och ställde in den 9:e... Jag har alltid gillat Dan Hylanders musik. Det är dock så långt ifrån nostalgi man kan komma för min del. Jag tycker att Dan Hylander & Orkester är Sveriges idag bästa band (de är t o m bättre än vad Raj Montana Band var en gång i tiden). Att Dan och hans bandmedlemmar dessutom är hur trevliga som helst gör ju bara saken ännu roligare. Om en vecka kommer en ny singel med Dan Hylander & Orkester och i mars släpps det nya albumet - det kan bli hur bra som helst. Jag har redan köpt biljett till 3 av vårens konserter...

1 Nilla Nielsen - Higher ground
2 Jason & The Scorchers - Halcyon times
3 Melissa Etheridge - Fearless love
4 Alarm - Direct action
5 Bones - Screwed, blued and tattooed

Svenska: Nilla Nielsen - Higher ground
Live: Southside Johnny & The Asbury Jukes - Jukes at the Bottom Line

Ett annat bra album som kom 2010 är Halfpenny dancer (Quireboys).






2 kommentarer:

Pertti, Eskilstuna sa...

Peter, du som ser så mycket konserter måste ju bara se The Alarm snart! Känns som om det fattas i din CV! :-)
Åka till London i Maj kanske?

Peter Hemgard sa...

Håller definitivt med om att det saknas en Alarm-konsert